پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:25 PM
3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):39-62. |
بررسي الگوي گذران اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران |
الهام پور حسين*,پاك سرشت محمدجعفر |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز |
انجام اين پژوهش براي تحقق دو هدف صورت گرفته است:1) شناسايي الگوي گذران اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران و 2) بررسي نحوه گذران اين اوقات با توجه به عواملي همچون جنسيت، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، گروه آموزشي، عملکرد تحصيلي، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانشجويان ورودي سال 178 تشکيل مي دهد که از بين آنها يک نمونه 641 نفري به صورت تصادفي انتخاب گرديد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضمن نظر خواهي از دانشجويان و پس از اجراي آزمايشي آن روي 60 نفر و انجام اصلاحات لازم تدوين شد. داده هاي پژوهش اطلاعات مفصلي را درباره انواع و اقسام فعاليتهائي که دانشجويان در اوقات فراغت خود نسبت به انجام آنها علاقمند يا عملا انجام مي دهند نشان مي دهد. دامنه اين فعاليتها از انواع فعاليتهاي ورزشي گرفته تا تماشاي تلويزيون، مطالعه کتب غير درسي و ... گسترده است. از نظر جنسيتي تفاوتهاي معني داري بين علايق پسران و دختران و نوع و مخصوصا مدت زمان پرداختن به اين فعاليتها ديده مي شود. وضعيتهاي اجتماعي سه گانه (بالا، متوسط ، پائين) نيز تفاوتهايي را نشان مي دهد. اين موضوع در باره گروه آموزشي، عملکرد تحصيلي، و محل سکونت نيز صدق مي کند. دختران دانشجو چه از لحاظ وجود امکانات لازم و چه از لحاظ دسترسي به آنها نسبت به پسران محدوديت بيشتري دارند. با توجه به نتايج تحقيق پيشنهادهايي براي بهبود امکانات و وسايل اوقات فراغت ارائه شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |