0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:14 PM

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1384; 12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):101-120.
 
بررسي رابطه بين جو سازماني با ويژگيهاي شخصيتي مديران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصيلي80-79
 
سيادت سيدعلي,بختيارنصرآبادي حسن علي,سليمي قربان علي
 
 
 

احتمالا متداولترين عامل دروني مدرسه كه به نظر مي رسد روي جو مدارس اثرگذار باشد، خصوصيات و ويژگيهاي شخصيتي مديران است. گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصيت آنان كار بس مشكلي است اما شناخت شخصيت يك روزنه بسيار گويا دارد و آن رفتارهاي بارز افراد است. در اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط جو سازماني مدارس با ويژگيهاي شخصيتي مديران از پرسشنامه شخصيت آيزنك در ابعاد چهارگانه (درونگرايي برونگرايي) و نوروتيك (ثبات هيجاني و روان رنجوري) و جهت سنجش جو مدارس از پرسشنامه جو سازماني در ابعاد ششگانه (حمايتي، دستوري، تحديدي، همكارانه، متعهدانه، غير متعهدانه) استفاده شد. نمونه آماري مشتمل بر 52 نفر از مديران و 152 نفر از دبيران مرد و زن دوره دبيرستان شهر اصفهان بودند كه از طريق نمونه گيري تصادفي طبقه اي از ميان كليه مديران نواحي پنجگانه آموزش و پرورش اصفهان به منظور پاسخگويي به سوالات جو سازماني انتخاب شدند. يافته هاي اصلي پژوهش نشان داد كه رابطه اي بين ويژگيهاي شخصيتي مديران در هر يك از ابعاد چهارگانه با جو سازماني مدارس (باز/ بسته) وجود ندارد. همچنين بين ابعاد چهارگانه شخصيت با ابعاد جو سازماني (حمايتي، دستوري، تحديدي، متعهدانه، همكارانه) رابطه اي مشاهده نشد. طبق نتايج به دست آمده بين بعد غير متعهدانه با ابعاد شخصيتي مديران تفاوت وجود داشت. همچنين يافته ها حاكي از وجود رابطه بين ابعاد چهارگانه شخصيت با يكديگر بود.

 
كليد واژه: جو سازماني، ويژگيهاي شخصيتي، جو باز، جو بسته، رفتار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها