0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):137-162.
 
ارزيابي جامع مراكز تربيت معلم استان خوزستان بر اساس الگوي ارزيابي سيپ CIPP
 
زندوانيان احمد*
 
* مجتمع علوم انساني، دانشگاه يزد
 
 

از آنجا كه وزارت آموزش و پرورش براي تامين معلم مورد نياز مدارس به پذيرش و پرورش دانشجو در مراكز تربيت معلم و استخدام آنها مي پردازد،‌ در طرح حاضر به ارزيابي جامع مراكز تربيت معلم فعال استان خوزستان اقدام گرديد. در فرايند اجراي طرح ابتدا عوامل چهارگانه زمينه، درون داد، فرايند و برون داد مبناي كار قرار گرفتند، سپس براي عامل زمينه شش ملاك، عامل درون داد هفت ملاك، عامل فرايند هشت ملاك و عامل برون داد سه ملاك (جمعا 24 ملاك) تدوين شد و براي هر ملاك نيز نشانگر و استاندارد تعريف گرديد تا بتوان بر اساس داده ها درباره وضعيت و ميزان مطلوبيت هر يك از ملاك ها و عوامل قضاوت نمود. روش تحقيق اين مطالعه توصيفي پيمايشي مي باشد. اين مطالعه داراي هفت زير جامعه متخصصان تعليم و تربيت، روسا و معاونان آموزشي، دانشجويان، مسوولان امور مالي، مسوولان كتابخانه،‌ استادان و فارغ التحصيلان سه مركز تربيت معلم پسرانه و دو مركز تربيت معلم دخترانه استان در سال هاي 84-82 مي باشد. داده هاي مورد نياز با استفاده از ده ابزار شامل پرسشنامه، مصاحبه،‌ چك ليست و پرونده هاي بايگاني شده گردآوري شدند. نتايج ارزيابي نشان مي دهد كه هدف اين مراكز كه تربيت معلم در مقطع كارداني و با بودجه وزارت آموزش و پرورش مي باشد در مقايسه با اهداف جانبي از وضعيت كاملا مطلوب؛ زمينه جغرافيايي، اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي مراكز تربيت معلم استان از وضعيت نسبتا مطلوب؛ درون داده هاي مراكز تربيت معلم استان و فرايندهاي ساختي/ سازماني، تدريس/ يادگيري و خدماتي/ پشتيباني از وضعيت نسبتا مطلوب و سرانجام محصول مراكز تربيت معلم استان از وضعيت كاملا مطلوب برخوردار مي باشد.

 
كليد واژه: تربيت معلم، الگوي ارزشيابي سيپ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها