پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:49 PM
5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1385; 13(4(ويژه نامه علوم تربيتي)):103-126. |
شناسايي و معرفي عوامل ترغيب کننده و بازدارنده مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه استان مازندران |
عصاره فريده,گل چوبي تقي |
اين پژوهش به منظور بررسي وضعيت حال مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه استان مازندران و شناسايي و معرفي عوامل ترغيب کننده و بازدارنده مطالعه آنان انجام شده است. هدف آن ارايه تصويري از وضعيت و ميزان مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه و بسط اطلاعات موجود در زمينه هاي عادت به کتابخواني و مطالعه آزاد در آن جامعه بوده است. در اين پژوهش که از نوع پيمايشي - اکتشافي است، تعداد 382 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه در استان مازندران به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتايج اين پژوهش نشان داد، ميانگين مطالعه آزاد دانش آموزان 48.5 دقيقه در شبانه روز مي باشد. بين ميزان مطالعه آزاد دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر تفاوت وجود دارد. تحليل عاملي گويه هاي مربوط به عوامل مطاعله دانش آموزان نشان داد که تشويق والدين به مطالعه فرزندان، وجود کتابخانه در محل تحصيل و برگزاري مسابقات کتابخواني از جمله مولفه هاي ترغيب کننده اي بودند که با بيشترين واريانس تبيين شده در افزايش ميزان مطالعه آزاد دانش آموزان تاثير گذار بوده اند. مولفه هاي بازدارنده مطالعه شامل، گراني کتاب، مشکلات اقتصادي، نداشتن فرصت کافي براي مطالعه مهمترين و موثرترين موارد در کاهش ميزان مطالعه مي باشند. |
كليد واژه: مطالعه آزاد، عوامل ترغيب کننده مطالعه، عوامل بازدارنده مطالعه، دانش آموزان متوسطه، استان مازندران |
نسخه قابل چاپ |