0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:20 PM

 2 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1385; 22(3 (مسلسل 87) ويژه نامه مسايل آموزش و پرورش دختران):33-57.
 
ضرورت استفاده از رويكرد جنسيتي در پژوهش ها
 
اعزازي شهلا*
 
* دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

در سال هاي اخير، ديدگاههاي نظري جديدي كه در علوم اجتماعي مطرح شده است. مفاهيم جديد، تغييراتي در علوم متداول ايجاد نمود. رويكرد جنسيتي از سه دهه قبل مطرح شد، و با تاكيد بر تفاوت ميان جنس- جنسيت و كليشه هاي جنسيتي بر كم توجهي نظري و پژوهشي علوم، نسبت به مسايل زنان انتقاد كرد. هدف از رويكرد جنسيتي توجه به موقعيت خاص زنان در ساختار اجتماعي و توجه به تجارب متفاوت آنان است. اين پژوهش نيز، در مورد شناخت از موقعيت نابرابر براي كاهش يا از ميان بردن علل تبعيض انجام شده است.
نابرابري جنسيتي از مباحث مهم در آموزش و پرورش ايران است. پژوهش هاي اجتماعي وسيله اي براي شناخت مسايل و مشكلات موجود در آموزش و پرورش هستند، در اين حوزه فعاليت هاي زيادي انجام گرفته است. به نظر مي رسد بررسي ها در مورد دختران، به دلايل بافت اجتماعي حاكم بر سازمان هاي پژوهشي، با رويكرد جنسيتي فاصله داشته و تنها با تاكيد بر متغير جنس، به عنوان عامل تفاوت ميان دختران و پسران صورت مي گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها