0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:14 PM

 4 : فصلنامه تعليم و تربيت  زمستان 1386; 23(4 (مسلسل 92)):79-116.
 
نقش ارزشيابي مستمر در تعميق يادگيري دانش آموزان پايه دوم مقطع ابتدايي شهر تهران
 
فرج الهي مهران,حقيقي فهيمه السادات
 
 
 

پويايي و بقا در عرصه علم و عمل در سطح جهاني نيازمند يادگيري معنادار، عميق و مداوم است و سنجش تحقق يافتن آن به عهده نظام ارزشيابي است. ارزشيابي نيازها را کشف، هدفها را تدوين و امکانات ياددهي - يادگيري را فراهم مي کند و نارساييهاي موجود در همه مقاطع آموزشي به ويژه در مقطع ابتدايي را به دليل اهميت و جايگاه ويژه آن در کسب مهارتهاي پايه برطرف مي کند. بازنگري در سيستم ارزشيابي در سطوح مختلف اهداف و روشها و ابزارها لزوم روي آوردن به رويکردهاي نوين ارزشيابي را چه به صورت پاياني و چه به صورت مستمر (کمي و کيفي و ترکيبي) اجتناب ناپذير مي کند. هدف اين تحقيق «مشخص کردن نقش و تاثير ارزشيابي مستمر در تعميق يادگيري دانش آموزان پايه دوم مقطع ابتدايي شهر تهران» است. طرح ارزشيابي توصيفي به طور رسمي و آزمايشي از سال 1381 در چند منطقه و مدرسه ابتدايي (مناطق 1، 5، 9، 12 و 16) در حال اجراست و ارزشيابي مستمر راهکار اصلي اين طرح است. مدرسه عدالت دخترانه (منطقه يک) و مدرسه آزادگان پسرانه (منطقه 9) به عنوان گروه مشمول طرح و مدارس راضيه دخترانه و رسول اله پسرانه همان مناطق با توجه به نمونه هاي همتا به روش تصادفي انتخاب شدند. جامعه آماري 142 نفر گروه مشمول طرح (85 دختر، 57 پسر) و 143 نفر گروه غير مشمول طرح (72 دختر، 71 پسر) و در مجموع 285 نفر بود که سطوح يادگيري آنها از طريق آزمون 35 سوالي پيشرفت تحصيلي در سه سطح دانش، ادراک - کاربرد و قوه خلاقه و به روش مشاهده کنش متقابل در کلاسهاي درسي سنجيده شد. نتايج حاصل از تحليل داده ها، تفاوتي معنادار را در سطوح يادگيري دو گروه نشان مي دهد. فرضيه اصلي تحقيق مبتني بر وجود تفاوت معنادار ميان يادگيري دانش آموزاني است که ارزشيابي مستمر از فعاليت آنان به عمل مي آيد و يادگيري دانش آموزاني است که ارزشيابي پاياني از فعاليت آنها به عمل آيد. گروه مشمول طرح در کل آزمون، در سطوح مختلف يادگيري و قدرت خلاقه بهتر از گروه غيرمشمول طرح عمل کردند و ميان دختران و پسران گروه مشمول طرح تفاوت معنادار در هيچ يک از موارد مشاهده نشد.
نتايج حاصل از جداول کنش متقابل براون نيز نشان داد که گروه مشمول طرح در اکثر مواردي که به سطوح بالاي يادگيري مربوط مي شود، درصد بالايي از فعاليت يادگيري را به خود اختصاص داده است.

 
كليد واژه: ارزشيابي تحصيلي، ارزشيابي مستمر، ارزشيابي توصيفي، تعميق يادگيري، دوره ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها