0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:13 PM

 1 : فصلنامه تعليم و تربيت  زمستان 1386; 23(4 (مسلسل 92)):7-28.
 
نظريه يادگيري نگاره مفهوم، اجرا و تعيين اندازه اثر آن بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدايي درس جغرافيا منطقه 15 جنوب تهران
 
بهرنگي محمدرضا,فراقي وايقان اعظم
 
 
 

نظريه يادگيري نگاره مفهوم به عنوان نظريه جديد و مبتني بر آراي تربيتي بنيامين بلوم، هيلدا تابا، جروم برونر، گودناو، ويليام آستين، به الگوي يادگيري نگاره - کلمه استنتاج بروس جويس، مارشاويل، اميلي کالهون افزوده مي شود و در خانواده الگوهاي پردازش اطلاعات جاي مي گيرد.
نگاره در اين نظريه دلالت بر تصوير کلي يک مفهوم حاصل از مجموعه تصاوير موارد مرتبط و قابل قرار گرفتن در يک مقوله دارد. اجراي آن آموزگار را ناگزير به گريز از سخنراني يک جانبه و تاکيد بر محفوظات مي کند و يادگيري را در مسير مشارکت، هدايت، تقويت و توسعه ساخت منظم دانش در ذهن دانش آموزان از مفاهيم مرتبط قرار مي دهد.
دانش آموزاني که با برقراري ارتباط چشمي و مشاهده تصاوير، مطالب بيشتري مي آموزند، اگر اين تصاوير مرتبط به يک مفهوم را مقوله بندي کنند، مي توانند مهارت استنتاج، ساخت، ادراک و توسعه مفاهيم بيشتري را کسب نمايند.
اين مقاله شرحي مختصر از روش تدريس با الگوي نگاره مفهوم در مورد همواري ها و ناهمواري هاي ايران در کلاس جغرافياي سال چهارم ابتدايي است. جغرافيا بر حسب آمار يکي از دروس دشوار و يا بيشترين افت تحصيلي در ايران است. اندازه اثر اين الگو در آموزش اين دو مفهوم
1.16 است که نشان دهنده قرار گرفتن ميانگين نمرات گروه آزمايش در 88 مين صدک نسبت به معدل گروه کنترل است. همچنين اجراي اين الگو به يادگيري در سطح فهم و درک مي افزايد. مشاهده اين موفقيت و ساير مستندات پژوهشي اميد تعميم استفاده از آن به ساير دروس و پايه هاي مختلف را نويد مي دهد. از اين نظريه پردازي مي توان در تحولات برنامه درسي از جمله خواندن و نوشتن دوره ابتدايي بهره مند شد.

 
كليد واژه: نگاره، تصوير مفهوم، يادگيري، ياددهي، اندازه اثر، الگوهاي تدريس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها