پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:12 PM
7 : فصلنامه تعليم و تربيت بهار 1387; 24(1 (مسلسل 93)):191-221. |
بررسي مهارتهاي ارتباطي و اجتماعي در کتابهاي درسي تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي (تحليل محتوا) |
يارعلي جواد*,شواخي عليرضا,عريضي فروغ السادات |
* دانشگاه پيامبر اعظم (ص)، مرکز تربيت معلم و آموزش عالي استان اصفهان |
پژوهش حاضر با هدف دستيابي به ميزان و سهم تاثير محتواي کتابهاي تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي در ايجاد مهارتهاي ارتباطي دريافت، پردازش و پاسخ در سه حيطه شناختي، عاطفي و رواني- حرکتي با بهره گيري از روش تحليل محتوا و ابزار «سيستم مقوله بندي متغيرهاي مربوط به مهارتهاي ارتباطي» انجام شده است. در مجموع 278 صفحه تجزيه و تحليل شد و واحد تحليل صفحه بود. 37 درصد صفحات «متن و عکس» و 27 درصد «متن» بوده است. «فعاليت» 35 درصد از محتواي کتابها و «متن نوشتاري» 45 درصد از آن را به خود اختصاص داده است. 12 صفحه هيچ مهارتي نداشته است. مهارت «برقراري ارتباط» بيش از بقيه (72 درصد) و مهارت «برقراري ارتباط با جنس مخالف» کمتر از بقيه (49 درصد) در محتواي کتابها وجود داشته است. در ميان مهارتهاي جرات ورزي، مهارت «شناخت حقوق خود و ديگران» و مهارت «تعريف و تشکر از ديگران» (69 درصد)، در ميان مهارتهاي همکاري، مهارت «همکاري در جامعه» (54 درصد)، در ميان مهارتهاي خودگرداني، مهارت «استقلال مالي و معنوي» (34 درصد)، در ميان مهارتهاي مقابله اي، مهارت «جلب حمايت و موافقت ديگران» (55 درصد) و در ميان مهارتهاي مربوط به جامعه، مهارت «شناخت و رعايت قوانين جامعه» (56 درصد) بيش از مهارتهاي ديگر مطرح شده اند. در مجموع کتابها از نظر ايجاد و پرورش مهارتهاي ارتباطي بسيار غني و قوي بوده و زمينه لازم را براي رشد اجتماعي و ارتباطي دانش آموزان فراهم کرده است. بنابراين پيشنهاد مي شود ضمن تکرار پژوهش روي کتابهاي ديگر براي معلمان، دوره هاي آموزش ضمن خدمت و براي والدين جلسات آموزش خانواده به صورت پايه اي و منسجم برگزار شود. همچنين با شناسايي و کمک به دانش آموزاني که در فرايند رشد اجتماعي و عاطفي دچار مشکل هستند مي توان آينده اي بهتر را براي جامعه رقم زد. |
كليد واژه: تحليل محتوا، مهارتهاي ارتباطي، اجتماعي، تعليمات اجتماعي، کتاب درسي، دوره راهنمايي |
نسخه قابل چاپ |