0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:47 PM

 6 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):117-138.
 
نقش آموزش پيش دبستاني در يادگيري مهارت هاي رواني-حركتي و سازگاري اجتماعي
 
حميدپور حسن,حسينايي علي,پژوهنده علي*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش پيش دبستاني بر مهارت هاي رواني - حركتي و سازگاري اجتماعي دانش آموزان سال اول، دوم و سوم ابتدايي است. پژوهش حاضر، يك پژوهش پس رويدادي (علي - مقايسه اي) است که در آن، آزمون مهارت هاي رواني - حرکتي لينکلن - ازرتسکي و پرسشنامه رفتار سازشي بر روي 320 دانش آموز كلاس هاي اول، دوم و سوم دبستان (که 160 نفر از آنان آموزش پيش دبستاني ديده و 160 نفر فاقد آموزش پيش دبستاني بودند و از سه منطقه شمال، جنوب و مرکز تهران به صورت نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شده بودند) اجرا گرديد؛ و نتايج آن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين دو گروه آموزش ديده و آموزش نديده در متغير مهارت هاي رواني-حركتي و سازگاري اجتماعي، به طور کلي تفاوت معنادار وجود نداشت. نتايج پژوهش حاضر تاييد کننده اين نظر است که نمي توان كودكان را به اين اميد که صرفا تجربه پيش دبستاني در تحول رواني - حرکتي و سازگاري اجتماعي آن ها تاثير مثبت دارد، به مراکز پيش دبستاني فرستاد؛ بلکه شايد کيفيت برنامه هاي اين مراکز، شخصيت و نحوه ارتباط معلم، فضاي مرکز، و ميزان تجربه پيش دبستاني است که در اين قلمرو اهميت دارد.

 
كليد واژه: آموزش پيش دبستاني، مهارت هاي رواني-حرکتي، سازگاري اجتماعي، آزمون لينکلن-ازرتسکي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها