پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:45 PM
7 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):151-180. |
ارزيابي نقش جو سازماني در روحيه کارآفريني دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز |
بهرام زاده محمدمهدي*,باورصاد بلقيس,جعفرپور محمود |
هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه جو مدرسه ها با گرايش به کارآفريني در دانش آموزان پسر پايه هاي سوم متوسطه و پيش دانشگاهي شهر اهواز است. با توجه به ماهيت تحقيق، روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. نمونه هاي آماري مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانش آموز است که از طريق نمونه گيري طبقه بندي و خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده اند. براي گردآوري داده ها از دو پرسشنامه جو سازماني (OCDQ) و پرسشنامه محقق ساخته روحيه کارآفريني استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي، و از طريق نرم افزار SPSS انجام شد. نتيجه ها نشان داد که شاخص هاي روحيه کارآفريني (خلاقيت، عزت نفس، انگيزه پيشرفت، منبع کنترل دروني، آينده نگري و ريسک پذيري) در دانش آموزان از حد ميانگين بالاتر است. همچنين بين برخي شاخص هاي جو سازماني (يعني صميميت، عدم جوشش، بازدارندگي) با روحيه کارآفريني در سطح p<0.05 رابطه معناداري وجود دارد. اما بين ساير شاخص هاي جو سازماني (يعني روحيه کناره گيري، نفوذ، تاکيد بر توليد، مراعات) با روحيه کارآفريني رابطه معناداري وجود ندارد. |
كليد واژه: جو سازماني، روحيه کارآفريني، جو مدرسه، دانش آموز |
![]() |
نسخه قابل چاپ |