پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:45 PM
6 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):129-150. |
ضرورت سنجي آموزش و توسعه علمي مهارت هاي کارآفريني در دانشجويان کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي و ارايه الگوي آموزشي مناسب |
ايزدي يزدان آبادي احمد*,فدايي شهاب معصومه |
* دانشگاه شاهد |
هدف اصلي اين مقاله بررسي ضرورت آموزش و توسعه مهارت هاي کارآفريني براي دانشجويان رشته مديريت آموزشي و ارايه الگوي آموزشي مناسب با اتکا به نظر خبرگي متخصصان مي باشد. براي اين منظور پرسشنامه اي تهيه و پس از تعيين روايي صوري و محتوايي و اطمينان از پايايي آن، داده ها از نمونه هاي مورد مطالعه 95 نفر (شامل 63 نفر دانشجو و 32 نفر عضو هيات علمي) که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقهيي انتخاب شدند، جمع آوري شد. اين داده ها با توجه به سوال هاي تحقيق و با استفاده از روش هاي آمار توصيفي (ميانگين، درصد و فراواني) و آمار استنباطي (چون آزمون (T تک نمونهيي مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه بدست آمده نشان داد که آگاهي دانشجويان از مباني و مفاهيم کليدي و مهارت هاي کارآفريني در سطح پايين مي باشد. و بر همين مبنا، اعضاي هيات علمي بر ضرورت آموزش کارآفريني تاکيد داشتند. الگوي آموزشي مناسب برحسب مولفه هدف هاي آموزش کارآفريني، طول دوره و شکل نظام، محتواي درسي، شيوه هاي آموزش با استفاده از نظر اعضاي هيات علمي اعتباريابي شد. در نهايت بر اساس يافته هاي تحقيق، برنامه درسي کارآفريني براي دانشجويان رشته مديريت آموزشي پيشنهاد شد. |
كليد واژه: کارآفريني، برنامه درسي، آموزش کارآفريني، الگو |
نسخه قابل چاپ |