پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:44 PM
2 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):27-44. |
|
بررسي عامل هاي موثر بر افت تحصيلي درس رياضي دوره متوسطه (منطقه سردرود) |
|
يارمحمدي واصل مسيب*,مقامي حميدرضا |
|
* دانشگاه بوعلي سينا |
|
هدف: هدف اين پژوهش شناخت عامل هاي موثر در افت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه در درس رياضي است.
روش: اين پژوهش بر اساس روش توصيفي - تحليلي انجام شد. بدين منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانش آموز و 54 نفر مدير و معلم) با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شد. داده ها به وسيله پرسشنامه محقق ساخته علل افت تحصيلي رياضي به دست آمد. داده ها با آزمون c2 تحليل شد.
يافته ها: تحليل داده ها نشان داد كه: 1- عامل هاي مربوط به فرد (عدم برنامه ريزي صحيح، كم كاري و تلاش كم، ترس و اضطراب از رياضي، تلقين مشكل بودن درس رياضي، پايه ضعيف رياضي، عدم آشنايي دانش آموز با روش صحيح مطالعه رياضي). 2- عامل هاي مربوط به آموزشگاه (بي توجهي معلمان، عدم حل تمرين هاي كتاب رياضي، عدم تدريس تمامي مطالب رياضي، خلق و خوي نامناسب معلم، سهل انگاري معلم، رفتار نامناسب معلم، تاخير در تشكيل كلاس ها) 3- عامل هاي مربوط به خانواده (بي توجهي والدين، عدم برقراري رابطه صحيح و دوستانه با دانش آموز، ممانعت والدين از تحصيل، دوري از خانواده، فقر اقتصادي خانواده، اشتغال دانش آموزان) در افت تحصيلي درس رياضي موثر است. تلويح يافته هاي پژوهش براي دست اندركاران تعليم و تربيت، توجه به نقش اين عامل هاي در پيشگيري از افت تحصيلي رياضي است.
|
|
كليد واژه: افت تحصيلي، درس رياضي، دوره متوسطه |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|