پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 11:24 PM
5 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):55-62. |
مطالعه اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيل با توجه به جنسيت و رشته تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني |
شعيري محمدرضا,ملاميرزايي محمدعلي,پروري مريم,شه مرادي فاطمه,هاشمي اختر |
هدف اساسي پژوهش كنوني، بررسي رابطه اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني است و همچنين كوشش گرديده تا متغيرهاي ياد شده براساس جنسيت و رشته هاي تحصيلي مورد مقايسه قرار گيرند. بدين خاطر مقاله حاضر در برگيرنده سه مطالعه مستقل در استان هاي ايلام، كردستان و خراسان است كه در مطالعه اول، دوم و سوم به ترتيب 171،120و200 دانش آموز مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده براساس ضريب همبستگي و تحليل واريانس دو راهه مورد تحليل قرار گرفتند. يافته هاي به طوركلي بيانگر وجود رابطه منفي و معنادار بين اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي است. درحالي كه مقايسه اضطراب امتحان براساس جنسيت و رشته تحصيلي و تعامل دو متغير، همنوا نيست، به گونه اي كه در يك مطالعه تاثير دو متغير ياد شده ديده نشده، اما نقش جنسيت و تعامل آن با رشته تحصيلي، در مطالعه ديگر آشكار بوده و اين در حالي است كه اين نقش در پيشرفت تحصيلي نيز به نفع دختران مشاهده شده است . |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |