0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM

 6 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):63-73.
 
مقايسه ميزان و منابع فشار رواني و رابطه آن با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان مدارس عادي و استثنايي
 
مشهدي حسن علي,عريضي ساماني سيدحميدرضا,ملك پور مختار
 
 
 

پژوهش حاضر بررسي و مقايسه ميزان فشار رواني، منابع فشار رواني و رابطه آن با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي شهرستان اصفهان پرداخته است. جامعه آماري اين پژوهش، کليه معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي است که تعداد 150 نفر از معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي به طور تصادفي (از هر جامعه 75 نفر) انتخاب گرديدند.
جهت سنجش و مقايسه فشار رواني معلمان از پرسشنامه نشانه هاي فشار رواني کوپر (1983)، و براي تشخيص و شناسايي منابع عوامل فشارزاي آموزشگاهي و عوامل
مرتبط با مدرسه از پرسشنامه کرياکو و ساتکليف (1978) استفاده شد. همچنين براي شناسايي منابع و عوامل فشارزاي اجتماعي از فهرست عوامل و وقايع استرس آفرين تهيه شده توسط هلمز – راهه و پيکل استفاده گرديده و اعتبار و روايي هر قسمت محاسبه شده است.
براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آماري تحليل واريانس چندگانه، تحليل رگرسيون و آزمون
z فيشر استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که فرض اول مبني بر اين که بين ميزان فشار رواني در معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي تفاوت وجود دارد مورد تاييد قرار نگرفت. همچنين فرض دوم مبني بر اين که بين ميزان فشار رواني معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي با توجه به ويژگي هاي جمعيت شناختي و شغلي تفاوت وجود دارد نيز مورد تاييد قرار نگرفت، ولي فرضيه سوم مبني بر اين که بين منابع فشارزاي شغلي و اجتماعي با ميزان فشار رواني در معلمان عادي و استثنايي رابطه وجود دارد تاييد گرديد (0.001=p)، فرضيه چهارم مبني بر اين که بين منابع فشارزاي شغلي (آموزشگاهي) و اجتماعي با ميزان فشار رواني در معلمان عادي و استثنايي تفاوت وجود دارد مورد تاييد قرار نگرفت.

 
كليد واژه: فشار رواني، فشارزاي اجتماعي، مدارس استثنايي، ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها