پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 11:09 PM
5 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):49-62. |
بررسي نيازهاي آموزشي مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي استان تهران |
ميرزامحمدي محمدحسن* |
* دانشگاه شاهد |
پژوهش حاضر با هدف بررسي، سنجش و اولويت بندي نيازهاي آموزشي مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي استان تهران به انجام رسيده است. مقوله هاي مورد بررسي در فرايند نيازسنجي آموزشي شامل دو بعد اساسي «دانش» و «مهارت» بود که در دو وضعيت موجود و مطلوب مورد بررسي قرار گرفته است. براي گردآوري داده هاي مربوط به نيازها از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي در بعد دانش در وضعيت قابل قبولي قرار دارند، اما نيازهاي آموزشي آنان به ويژه در موضوعات رايانه، فناوري اطلاعات و زبان تخصصي را نبايد از نظر دور داشت. همچنين در بعد مهارت، نتايج نشان مي دهد که مطلوبيت اين بعد به اندازه دانش مربيان نيست؛ به اين معنا که مربيان از نظر مهارت هاي لازم براي انجام وظايف شغلي خود نيازمند آموزشند. اين موضوع به ويژه در زمينه هاي استفاده و به کارگيري رايانه و سيستم هاي آن به خوبي مشهود است. ترکيب نيازهاي به دست آمده و تدوين برنامه هاي آموزشي مربيان با توجه به اين نتايج مي تواند در برنامه ريزي آموزشي و درسي دوره هاي تربيت مربي مفيد باشد. |
كليد واژه: نياز آموزشي، مربيان، فني و حرفه اي |
نسخه قابل چاپ |