0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM

 6 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):49-56.
 
تاثير آموزش گروهي عزت نفس بر ميزان سازگاري اجتماعي دانشجويان
 
مظاهري اكرم,باغبان ايران,فاتحي زاده مريم السادات
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش گروهي عزت نفس با شيوه هاي رفتاري و رفتاري شناختي بر سازگاري اجتماعي دانشجويان ساكن خوابگاه دانشگاه اصفهان بود. به منظور دستيابي به هدف فوق 30 نفر از دانشجويان ساكن خوابگاه از طريق نمونه گيري داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفي به سه گروه (دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل) تقسيم شدند. گروه هاي آزمايشي هر يك به طور جداگانه به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناختي- رفتاري و رفتاري عزت نفس قرار گرفتند. ابزار اين تحقيق، آزمون عزت نفس اليس پوپ و آزمون محقق ساخته سازگاري اجتماعي بود كه پايايي و روايي آن ها مورد تاييد است.
نتايج تحليل واريانس، حاكي از اثربخشي شيوه هاي مختلف آموزشي و افزايش معنادار سازگاري اجتماعي و همچنين عزت نفس بود. به عبارت ديگر، شيوه هاي رفتاري و رفتاري- شناختي عزت نفس با رويكرد گروهي، باعث افزايش سازگاري اجتماعي دانشجويان ساكن خوابگاه گرديد، اگرچه نتايج نشان داد كه آموزش شناختي- رفتاري موثرتر از آموزش رفتاري بوده، لكن اين تاثير از نظر آماري معنادار نبوده است. همچنين تفاوت ميانگين هاي نمرات عزت نفس و سازگاري اجتماعي در سه گروه رفتاري- شناختي و رفتاري، و گروه كنترل در پيگيري پايدار بوده است.

 
كليد واژه: سازگاري اجتماعي، عزت نفس، رويكرد رفتاري- شناختي و رويكرد رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها