پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:43 PM
1 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):1-10. |
استفاده از رويكرد نشر اطلاعات در برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در ميان نوجوانان |
يونسي سيدجلال,محمدي محمدرضا |
يكي از برنامه هاي پيشگيري در مقابل اعتياد، استفاده از رويكرد نشر اطلاعات در برنامه پيشگيري از اعتياد است. در اين گونه برنامه ها تصور مي شود كه افراد، اطلاعاتي را در مورد نتايج اعتياد كسب مي كنند. نوجواناني كه با تجارب منفي معتادان خود معرف و خانواده هايشان مواجه گرديده اند مي توانند مقدار زيادي در مورد نتايج منفي اعتياد بياموزند و رفتارها و نظر خود را در آينده براساس آن تنظيم كنند. در اين پژوهش معتادان خود معرف و خانواده ايشان با هدف توضيح نتايج منفي اعتياد و تاثير مخرب آن بر زندگي رواني اجتماعي شان در دبيرستان ها حضور يافتند. بيش از هزارنفر از دانش آموزان دبيرستان به عنوان گروه تجربي بعد از پاسخ گويي به آزمون سنجش نگرش نسبت به اعتياد در اين برنامه در قالب 7 جلسه حضور يافتند. آنان همچنين به اين آزمون بعد از حضور در اين جلسات، مجددا پاسخ دادند. نتايج نشان مي دهد كه تفاوت معناداري در نگرش دانش آموزان نسبت به اعتياد ايجاد گرديد، به طوري كه در مقايسه با گروه كنترل كه حضوري در برنامه هاي مواجهه نداشت، نظر آزمودني ها در گروه آزمايشي در نتيجه مواجهه با معتادان و خانواده هايشان، در مورد اعتياد منفي تر گرديد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |