پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:40 PM
5 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):57-76. |
عوامل موثر بر اثربخش سازي مديريت مدارس دوره متوسطه از ديدگاه مديران و دبيران |
آقاحسيني تقي,سبحاني نژاد مهدي,عابدي احمد |
در اين مقاله، عوامل موثر بر اثربخش سازي مديريت مدارس متوسطه استان اصفهان از نظر مديران و دبيران مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع پيمايشي است. حجم نمونه شامل 200 نفر از مديران و دبيران دوره متوسطه استان اصفهان بوده که با روش نمونه گيري خوشه اي، طبقه اي متناسب با حجم، و تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه 110 سوالي محقق ساخته بوده که طي آن تاثير چهار عامل اصلي؛ ويژگي هاي فردي مديران، تقويت برنامه هاي آموزشي، اداره کيفي مدرسه و ارزيابي مستمر بر اثر بخش سازي مديريت مدارس از ديد پاسخگويان مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان داد که از ديد پاسخگويان، کليه عوامل مورد بررسي در سطح بالاتر از متوسط بر اثر بخش سازي مديريت مدارس تاثير داشته است به علاوه، از بين عوامل مذکور، مجموعه عوامل مرتبط با تقويت برنامه هاي آموزشي مدرسه و ويژگي هاي فردي مديران در بالاترين سطح اثرگذاري بوده و پس از آن به ترتيب عوامل مرتبط با اداره کيفي مدرسه و ارزيابي مستمر قرار دارند. پاسخگويان از بين متغير هاي مرتبط با ويژگي هاي فردي مديران؛ خصايص رفتاري و عاطفي، متغير هاي مرتبط با تقويت برنامه هاي آموزشي؛ هدف گذاري کلي، متغير هاي مرتبط با اداره کيفي مدرسه؛ ارتباط سازنده و خلاق و متغير هاي مرتبط با ارزيابي؛ ارزيابي مستمر را بيش از ساير متغيرها بر اثر بخش سازي مديريت مدارس متوسطه تاثيرگذار دانسته اند. |
كليد واژه: اثر بخشي سازماني، توسعه مديريت، توسعه سازماني، يادگيري سازماني، سازمان يادگيرنده، مديريت کيفيت جامع |
نسخه قابل چاپ |