پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:39 PM
2 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):21-32. |
تاثير برخورد مناسب معلم بر سبک هاي مقابله اي بدرفتاري و ضد اقتدار دانش آموزان مقطع ابتدايي |
كريمي بهروز,فتحي آزاد اسكندر |
پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير برخورد مناسب معلم بر سبک مقابله اي بدرفتاري (A) و ضد اقتدار (B) دانش آموزان در پايه چهارم و پنجم ابتدايي ناحيه 3 تبريز انجام يافته است. در اين پژوهش 28 نفر از دانش آموزاني که داراي سبک هاي مقابله اي B و A بودند با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گرديدند. از آزمون شناسايي سبک هاي مقابله اي B و A براي تعيين دانش آموزان داراي سبک مقابله اي مزبور و از آزمون ريون کودکان به منظور سنجش هوش اين دانش آموزان استفاده گرديد. هدف استفاده از آزمون ريون، کنترل متغير هوش در دانش آموزان مذکور بود. نتايج حاصل نشان دادند که: برخورد مناسب معلم به طور معنا دار مي تواند بدرفتاري (سبک A) و رفتار هاي ضد اقتدار (سبک B) دانش آموزان را در کلاس درس کاهش دهد. بنابراين، برخورد مطلوب معلم در کلاس از عوامل بسيار مهم و تعيين کننده در چگونگي رفتار کلاسي دانش آموزان است. بر مبناي يافته هاي اين تحقيق، پيشنهاد هايي براي معلمان و دست اندرکاران ارايه شده است. |
كليد واژه: رفتار مناسب معلم، سبک مقابله اي A، سبک مقابله اي B، پرخاشگري و ضد اقتدار |
نسخه قابل چاپ |