پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:26 PM
4 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):53-64. |
مقايسه تاثير سه رويكرد ياددهي - يادگيري بر عملكرد يادگيري دانش آموزان در درس زيست شناسي |
شواخي عليرضا,نادري عزت اله,عابدي احمد |
در پژوهش حاضر، به منظور بررسي تاثير سه رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي، تعاملي و انتقالي بر عملكرد يادگيري دانش آموزان در درس زيست شناسي، از طرح شبه تجربي با سه گروه (n3=63, n2=71, n1=60) بهره گيري شد تا به اين سوال پاسخ داده شود كه: آيا عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با اين رويكردها آموزش ديده اند. با هم تفاوت معنادار دارند؟ جهت پاسخ به اين سوال، 194 دانش آموز نمونه تحقيق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول 60 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي، گروه دوم 71 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري تعاملي و گروه سوم 63 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري انتقالي قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان داد، عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي آموزش ديده اند، از دو گروه ديگر بيش تر و عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با رويكرد ياددهي - يادگيري تعاملي آموزش ديده اند، از گروهي كه با رويكرد انتقالي آموزش ديده اند بيش تر است. هم چنين آزمون تعقيبي شفه نشان مي دهد كه تفاوت ميانگين عملكرد يادگيري اين سه گروه معنادار است. افزون بر اين يافته هاي تحقيق حاكي از آن است كه رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي مهارت هاي سطح بالاتري يادگيري مانند فرضيه سازي، تجزيه و تحليل، قضاوت و عمل ماهرانه را نسبت به دو رويكرد ديگر در دانش آموزان ارتقا مي دهد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |