0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:03 AM

 1 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):7-26.
 
بررسي رابطه اثربخشي مديران با عامل هاي سه گانه موقعيت در الگوي رهبري فيدلر
 
شريف سيدمصطفي,جعفري سيدابراهيم,حجتي صديقه
 
 
 

امروزه، مديريت اثربخش يکي از شناسه هاي توسعه يافتگي در نظام جهاني به شمار مي رود. مديريت کارآمد و توان مند قادر است با به کارگيري پتانسيل ها و امکانات بالقوه و مستعد سازمان، بستري در خور براي توسعه پايدار و همه جانبه پديد آورد. در اين پژوهش، رابطه قدرت مقام، ساختار وظيفه، و روابط رهبر- عضو، با اثربخشي مديران دبيرستان ها و هنرستان هاي شهرستان نجف آباد بررسي شده است. اين پژوهش توصيفي- همبستگي است و جامعه آماري آن 870 دبير و 60 مدير دبيرستان ها و هنرستان هاي شهرستان نجف آباد است. روش نمونه گيري پژوهش طبقه اي متناسب با حجم بوده که بر پايه برآورد حجم نمونه، 180 دبير و 20 مدير به صورت تصادفي گزيده شدند. ابزار اندازه گيري پژوهش، پرسش نامه پژوهش گر ساخته موقعيت رهبري، پرسش نامه پژوهش گر ساخته اثربخشي مديران، و پرسش نامه استاندارد LPC است. روايي پرسش نامه ها با ضريب آلفاي کرون باخ، براي پرسش نامه موقعيت رهبري 0.89، براي پرسش نامه اثربخشي مديران 0.97، و براي پرسش نامه 0.96 LPC برآورد شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد قدرت مقام، ساختار وظيفه، و روابط رهبر- عضو همبستگي معناداري با اثربخشي مديران دارد. برآورد ضريب تعيين نشان داد 52 درصد از واريانس قدرت مقام، 48 درصد از واريانس ساختار وظيفه، و 63 درصد از واريانس روابط رهبر- عضو با اثربخشي مديران مشترک است. رگرسيون چند متغيره، همبستگي روابط رهبر- عضو و ساختار وظيفه را با اثربخشي مديران معنادار نشان داد. براساس ضريب تعيين، 63 درصد واريانس اثربخشي را روابط رهبر- عضو تبيين مي کند که با ورود ساختار وظيفه، واريانس تبيين شده به 77 درصد افزايش مي يابد. ضريب همبستگي نمره هاي LPC با اثربخشي مديران r=646 و در سطح اطمينان P£0.01 معنادار است؛ يعني با افزايش LPC، ميزان اثربخشي مديران رابطه مدار افزايش مي يابد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها