پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:58 AM
: انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1388; 5(1):147-171. |
ارزيابي ميزان آمادگي مدارس ابتدايي شهر تهران براي استقرار مديريت مدرسه محور |
ميركمالي سيدمحمد*,اعلامي فرنوش |
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران |
اين مقاله مي كوشد با ارايه مدلي جامع از مولفه هاي مديريت مدرسه محوري، ميزان آمادگي مدارس ابتدايي شهر تهران را براي استقرار اين مفهوم، بررسي كند. جامعه آماري اين پژوهش، معلمان و مديران مدارس ابتدايي شهر تهران هستند و از روش نمونه گيري طبقه اي مرحله اي براي انتخاب نمونه پژوهش استفاده شده است. همچنين از پرسشنامه محقق ساخته براي گردآوري داده ها استفاده شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه ميزان آمادگي مدارس ابتدايي شهر تهران براي ايجاد ساختار غيرمتمركز، مشاركت در امور مدارس، پذيرش قدرت و اختيار، بومي سازي و انعطاف پذيري برنامه ها، وجود نيروهاي متخصص و حرفه اي، مسووليت پذيري و پاسخگويي از ديدگاه مديران و معلمان، به ميزان زيادي مطلوب ارزيابي مي شود. در حاليكه ميزان آمادگي براي تامين بودجه مورد نياز توسط خود مدرسه، نسبتا مطلوب ارزيابي شده است. شايان ذكر است كه اين اولين پژوهشي است، كه ميزان آمادگي مدارس را براي استقرار مديريت مدرسه محوري از ديدگاه دو گروه مديران و معلمان ارزيابي كرده است. |
كليد واژه: ارزيابي، مدارس ابتدايي، مديريت مدرسه محور |
نسخه قابل چاپ |