پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:58 AM
7 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز 1387; 4(3):145-175. |
تبيين نظريه انتقادي، تعليم و تربيت انتقادي و دلالت هاي تربيتي آن از منظر فريره و ژيرو و نقد آن |
ديناروند حسن*,ايماني محسن |
* دانشکده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس |
هدف مقاله حاضر معرفي ديدگاه تربيتي مبتني بر نظريه انتقادي است. نظريه انتقادي محصول انديشه هاي گروهي از نظريه پردازان اجتماعي آلماني است، که در ارتباط با موسسه تحقيقات اجتماعي در شهر فرانکفورت بودند. آنها واژه "صنعت فرهنگ" را براي نشان دادن فرآيند صنعتي شدن فرهنگ انبوه مطرح کردند. نتايج بررسي تعليم و تربيت انتقادي نشان داد که اين ديدگاه به طور عميق از نظريه انتقادي متاثر است و مقوله «نقد»، «تغيير»، «گفتگو» و «رهايي» محور مطالعه آن ها را تشکيل مي دهد. اين مقاله درباره اصول اساسي نظريه انتقادي و تعليم و تربيت انتقادي بحث مي کند. نخست نظريه انتقادي به اجمال بررسي شده و کاربرد آن در زمينه تربيتي بررسي مي شود. دوم به اصول مهم نظريه و تعليم و تربيت انتقادي تاکيد مي شود. سوم درباره ديدگاه هاي تربيتي فريره و ژيرو بحث مي شود. فريره به تعليم و تربيت انتقادي مرتبط با توسعه آگاهي انتقادي توجه مي کند و ژيرو ادعا مي کند که مدارس از طريق برنامه درسي پنهان سلطه آموزشي را تحکيم مي بخشند. چهارم درباره دلالت هاي آموزشي تعليم و تربيت انتقادي بحث شده، و بخش پاياني مقاله به نقد و جمع بندي اختصاص يافته است. |
كليد واژه: نظريه انتقادي، تعليم و تربيت انتقادي، صنعت فرهنگ، فريره، ژيرو، سلطه آموزشي |
نسخه قابل چاپ |