پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:56 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز 1387; 4(3):55-77. |
بررسي اثربخشي روش حساسيت زدايي منظم بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي با کنترل ترتيب تولد در دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع راهنمايي شهر بهبهان |
كاظميان مقدم كبري*,مهرابي زاده هنرمند مهناز,سوداني منصور |
* گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بهبهان، باشگاه پژوهشگران جوان |
در اين پژوهش، اثربخشي روش حساسيت زدايي منظم بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي با کنترل ترتيب تولد در دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع راهنمايي شهر بهبهان بررسي شد. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمايي بهبهان در سال تحصيلي 1386-87 و نمونه آن 42 نفر از اين دانش آموزان را شامل مي شود که به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله ايي انتخاب و در دو گروه آزمايشي و گواه گمارده شده اند. ابزار استفاده شده در اين پژوهش عبارت است از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپيل برگر و معدل نيمسال اول و دوم دانش آموزان، به عنوان عملکرد تحصيلي آنها در نظر گرفته شد. طرح پژوهش، از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادقي گروه هاي آزمايشي و گواه ابتدا در هر دو گروه پيش آزمون اجرا شد. سپس، مداخله آزمايشي (روش حساسيت زدايي منظم) در گروه آزمايشي اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشي، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها علاوه بر روش هاي آمار توصيفي نظير ميانگين و انحراف معيار از روش هاي آمار استنباطي همانند تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) استفاده شد. نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد که روش حساسيت زدايي منظم، کاهش اضطراب امتحان و افزايش عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر گروه آزمايشي را در مقايسه با گروه گواه باعث شد. |
كليد واژه: حساسيت زدايي منظم، اضطراب امتحان، عملکرد تحصيلي، ترتيب تولد |
نسخه قابل چاپ |