پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
6 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):111-124. |
رابطه بين جو سازماني و روحيه دبيران دبيرستان هاي دولتي و غير دولتي |
نريماني محمد*,ارجمند جاويد |
* دانشگاه محقق اردبيلي |
هدف اصلي مطالعه حاضر، دستيابي بر ارتباط بين جو سازماني و روحيه دبيران بود. ضمن آن كه مقايسه روحيه معلمان و جو سازماني حاكم بر مدارس دولتي و غيردولتي و ارتباط متغيرهايي چون جنس، سن، سابقه سنوات خدمت، مدرک تحصيلي با روحيه دبيران از ديگر اهداف مطالعه بود. براي دستيابي به اهداف مذكور، 202 نفر از معلمان مدارس دولتي و 100 نفر از معلمان مدارس غيردولتي با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب انتخاب شدند. اين آزمودني ها به پرسش نامه محقق ساخته جو سازماني هوي و سيبو و پرسش نامه مخصوص سنجش روحيه دبيران پاسخ دادند. روش پژوهش از نوع همبستگي و علي - مقايسه اي بود و اطلاعات به صورت انفرادي و در محل مدرسه جمع آوري شد. يافته ها نشان داد كه روحيه دبيران مدارس غيردولتي بالاتر از روحيه دبيران مدارس دولتي است. همچنين، روحيه دبيران در مدارس با جو سازماني باز از مدارس با جو غيرمتعهد بالاتر است. بين روحيه دبيران با رفتار حمايتي مدير و رفتار هشيارانه و معتمدانه معلمان، همبستگي مستقيم وجود دارد، اما روحيه دبيران با رفتار دستوري و محدود كننده مدير و رفتار غيرمعتمدانه معلمان، همبستگي منفي دارد. ضمن آن كه روحيه دبيران با مدرک تحصيلي آنها نيز مرتبط است. همچنين جو سازماني در مدارس غيردولتي با مدارس دولتي متفاوت است. |
كليد واژه: روحيه دبيران، جو سازماني، مدارس دولتي و غيردولتي |
نسخه قابل چاپ |