پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:11 PM
1 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):15-41. |
ارزيابي چندسطحي عوامل موثر بر رقابت مندي کل صنعت در ايران |
رحمان سرشت حسين*,قدرتيان كاشان سيدعبدالجابر |
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه علامه طباطبايي |
امروزه هيچ شکي نيست که در بستر جهاني شدن، تنها صنايعي از کشورها مي توانند در حيطه رقابت با صنايع ساير کشورها موفق مي شوند که از رقابت مندي بالاتر برخوردار باشند. مقوله رقابت مندي، يک موضوع چند سطحي بوده و در سطح بنگاهي، صنعت و ملي کاربرد دارد. از آنجا که بيشتر تاکيد مطالعات نظري و تجربي بر روي رقابت مندي در سطح بنگاهي و ملي مي باشد؛ اين مقاله بر آن شد تا به تبيين اين مفهوم در سطح صنعت بپردازد. براي دستيابي به الگوي جامع رقابت مندي کل صنعت، بايد علاوه بر سطح صنعت، دو سطح ملي و بنگاهي نيز مورد بررسي قرار مي گرفت. از اين رو با برخورداري از يک نگرش چندسطحي، متغيرهاي مناسب و اثرگذار بر رقابت مندي در هر سطح به تفکيک معرفي شد. سپس با استفاده از روش فرآيند تحليل شبکه اي (ANP)، الگوي عمومي مزبور بر اساس نظرات خبرگان براي شرايط ايران آزمون شد و مشخص شد که در صنعت ايران به طور کلي، رقابت مندي کل صنعت به شدت تحت تاثير عوامل مطرح در سطح ملي يا فضاي رقابت مندي کلان مي باشد و بقيه عوامل در سطوح ديگر (مانند عوامل در سطح بنگاهي، بين بنگاهي و صنعت) از اهميت چنداني برخوردار نيست. بنابراين جهت افزايش رقابت مندي کل صنعت کشور، بايد تاکيد بيشتري بر اصلاح و بهبود عوامل کلان در سطح ملي صورت پذيرد. |
كليد واژه: صنعت، بوم شناسي، رقابت مندي، رقابت مندي صنعت، فرآيند تحليل شبکه اي (ANP) |
نسخه قابل چاپ |