0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:25 PM

 6 : مدرس علوم انساني پاییز 1384; 9(3 (پیاپی 42) ویژه نامه مدیریت):121-148.
 
طراحي مدل هوشمند ارزيابي جذابيت بازارهاي بين‌المللي
 
فرجي خورشيدي حجت,آذر عادل*
 
* گروه مديريت دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

بررسي در ادبيات موضوع ارزيابي جذابيت بازارهاي بين‌المللي ارایه شده به‌ وسيله صاحبنظران و همچنين تجارب عملي انجام شده در ايران نشانگر آن است كه به طور كلي دو رويكرد مختلف براي انتخاب بازارهاي خارجي پيشنهاد شده است: رويكرد گسترش و رويكرد قاعده‌مند. بنگاههايي كه از رويكرد گسترش استفاده مي‌كنند، بتدريج و از طريق بازارهايي كه از لحاظ فرهنگي و جغرافيايي مشابه بازار محلي است، وارد بازار بين‌المللي مي‌شوند. اما در رويكرد قاعده‌مند، روش منظمي براي انتخاب بازار جهاني به كار گرفته مي‌شود و از يك مجموعه از معيارها براي تعيين بازارهاي مناسب استفاده مي‌شود.
اهميت و نياز به ارزيابي و انتخاب نظام‌مند بازارهاي هدف به ‌وسيله بسياري از محققان مورد توجه قرار گرفته و مدلهايي براي ارزيابي و انتخاب بازارهاي خارجي پيشنهاد شده است. اما مدلهاي ارایه شده منطبق با واقعيت و فرايند تصميم‌گيري صادركنندگان نبوده است و از جامع‌بودن لازم برخوردار نمي‌باشند؛ بعلاوه، گامهاي موثري در جهت هوشمندسازي مدلهاي ارایه شده نيز برداشته نشده است. بر اين اساس، در اين مقاله پس از ارایه يك مدل مفهومي جامع منطبق با فرايند تصميم‌گيري صادركنندگان كه شامل جذابيت تقاضا، جذابيت دسترسي، جذابيت تطبيق و جذابيت رقابت مي‌باشد، جذابيت بازارهاي بين‌المللي ارزيابي مي‌شود. در خاتمه نيز يك مدل هوشمند فازي بر اساس مدل مفهومي تاييد شده ارایه خواهد شد كه امكان پيش‌بيني و تصميم‌سازي براي صادركنندگان را فراهم مي‌آورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها