0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:25 PM

 9 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):213-244.
 
طراحي الگوي استراتژيك ورود به بازار جهاني: صنعت خودروي ايران
 
گلستان فرشاد,خدادادحسيني سيدحميد*
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

با آغاز هزاره سوم ميلادي و گذشت حدود سيصد سال از انقلاب صنعتي، حوزه عمل و رقابت بنگاه ها در مقياس جهاني گسترش پيدا كرد. صنعت خودروي ايران با بيش از چهل سال قدمت و تخصيص 2.5 درصد درامد ناخالص ملي، 20 درصد ارزش افزوده در بخش صنعت و 2.54 درصد سرمايه گذاريهاي كشور به خود، طي سالهاي اخير رشدي معادل 30 درصد را تجربه كرده است، اما تاكنون نتوانسته است تا حضوري شايسته در بازارهاي جهاني داشت باشد. آينده نگري ايجاب مي كند تا براي پيشگيري از وقوع آينده محتمل، توانايي استراتژيك اين صنعت براي حفظ بازار داخلي و ورود به بازار جهاني مستمرا ارزيابي شود. بررسي نظريه هاي موجود در خصوص داد و ستد بين المللي و مدلهاي بين المللي شدن بنگاهها نشان مي دهد كه اغلب اين نظريه ها بر اساس مفروضات پايه اي بازار رقابتي كشورهاي توسعه يافته غربي و بر اساس مطالعات انجام شده روي شركتهاي غول آساي چند مليتي تدوين شده اند و هر يك از آنها از زاويه ديد يك سطح تجزيه و تحليل (بنگاه، صنعت، كشور و محيط بين المللي) به موضوع پرداخته اند. بنابراين به نظر مي رسد هيچ يك از آنها بتنهايي از تعميم پذيري كاملي براي تعيين توان استراتژيك بنگاه هاي فعال در كشورهاي در حال توسعه كه در تلاش براي ورود به بازارهاي جهاني هستند، برخوردار نمي باشند.
هدف از اين مقاله ارايه يك مدل مفهومي براي تعيين الگوي استراتژيك ورود بنگاههاي فعال در كشورهاي در حال توسعه به بازار جهاني است. اين مدل در برگيرنده چهار سطح تجزيه و تحليل (بنگاه، صنعت داخلي، سياستهاي توسعه مزيت رقابتي ملي و روابط با بازيگران جهاني) مي باشد. الگوي مفهومي ارايه شده در اين مقاله آثار چهار متغير مستقل
»فضاي دروني بنگاه«، »ساختار صنعت داخلي«، »مشخصات و ويژگيهاي فضاي رقابتي ملي«، »روابط بنگاه با بازيگران بين المللي صنعت«، را بر »توان استراتژيك بنگاه براي جهاني شدن و ورود به بازار جهاني در يك چارچوب واحد منسجم كرده است و نشان مي دهد كه چگونه توان استراتژيك بنگاه براي جهاني شدن تابعي از شايستگي محوري بنگاه و هم افزايي ساختار صنعت داخلي، هم افزايي فضاي رقابتي ملي و هم افزايي مزيت مشاركتي حاصل از روابط بين المللي بنگاه با بازيگران جهاني صنعت مي باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها