0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:22 PM

 6 : مدرس علوم انساني زمستان 1387; 12(4 (پياپي 59) (پژوهشهاي مديريت در ايران)):155-176.
 
تبيين روابط ذهنيت مشترک، ظرفيت جذب دانش، نوآوري و انعطاف پذيري: شرکت هاي دارويي کشور
 
حسيني سيدمحمود*,حاجي پور بهمن
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

رويکرد مبتني بر منابع، عملکرد سازمان را تابعي از منابع و قابليتهاي آن مي داند. از بين منابع سازماني، دانش سازماني مهمترين آنها قلمداد مي شود. دانش ممکن است حاصل يادگيري مبتني بر تجربه يا مبتني بر به کارگيري منابع دانش خارج از مرزهاي سازمان باشد. توان يک سازمان در استفاده از منابع خارج از مرزهاي سازمان، ظرفيت جذب دانش معرفي مي شود. ديدگاه رايج مبتني بر نظريه يادگيري فردي، ظرفيت جذب دانش را تابعي از فعاليتهاي R&D قلمداد مي کند. در اين مقاله بر مبناي رويکرد يادگيري جمعي، ظرفيت جذب دانش به عنوان فعاليتي چند سطحي و به عنوان يک اقدام جمعي تبيين شده است. از يک سو اثر ذهنيت مشترک بر ظرفيت جذب دانش بررسي شده و از سوي ديگر تاثير ظرفيت جذب دانش بر نوآوري و انعطافپذيري مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصل حاکي از تاثير معنادار ذهنيت مشترک بر ظرفيت جذب دانش است. بخش ديگر نتايج بيانگر وجود تاثير ظرفيت جذب دانش بر دو متغير مذکور است. اين نتايج نشان مي دهد مدل تحقيق از توان تبيين بالايي براي تبيين ظرفيت جذب دانش، عوامل موثر بر آن و نتايج آن برخوردار است.

 
كليد واژه: انعطاف پذيري، ذهنيت مشترک، ظرفيت جذب دانش، مدل معاملات ساختاري، نوآوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها