پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 15 اردیبهشت 1391 8:11 PM
6 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1386; 2(8):159-179. |
تعيين عوامل تاثيرگذار بر تصميم سرمايه گذاران بورس اوراق بهادار تهران |
اميرشاهي ميراحمد,شيرازي محمود,سياه تيري ويدا |
باور بر اين است که بيشتر فعاليتهاي پژوهشي بازاريابي بر عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به استراتژيهاي بازاريابي متمرکزند (وربيتن و ويجن 2006). شايد به همين دليل است که کوک (2007) معتقد است ديدگاه جديد نسبت به آينده بازاريابي بايد بر نقش و رسالت مهم آن در ايجاد ارزش براي سهامداران شرکت متمرکز شود. پژوهشهاي بازاريابي بر نگرشها و رفتارهايي متمرکز است که در محيط بازار ايجاد درآمد مي کنند. اما بايد توجه داشت که افزايش درآمد الزاما عملکرد مالي برتر را ايجاد نمي کند (مادن، فهل و فورنير 2005). با داشتن ديدگاه «ايجاد ارزش براي سهامداران» لازم است بازاريابان بينش وسيع تري نسبت به سازمان پيدا کنند و از ابزارهاي در دست خود به نحو مطلوبتري در کليه جهات سازماني و در راستاي اعتلاي سازماني استفاده کنند. در اين پژوهش نمونه تصادفي 356 نفري از معامله گران سهام شرکتهاي عضو بورس تهران انتخاب شده و پرسشنامه پژوهش بين آنها توزيع شد. سپس اطلاعات با استفاده از روش تحليل عاملي اکتشافي تجزيه و تحليل شد و پنج عامل به عنوان عوامل تاثيرگذار بر رفتار سرمايه گذاران به دست آمد. يافته هاي اين پژوهش نشان دادند که کانالهاي ارتباطات بازاريابي شرکتهاي عضو بورس، شرکتهاي کارگزاري بورس و ارتباط کلامي (که به منزله برآيندي از کليه فعاليتهاي شرکتها به شمار مي رود) از جمله عوامل مهم تاثيرگذار بر تصميم به خريد سرمايه گذاران هستند. |
كليد واژه: سرمايه گذار عادي، کانالهاي ارتباطات بازاريابي، شرکتهاي کارگزاري، ارتباط کلامي، فرضيه شناخت سرمايه گذار مرتون |
نسخه قابل چاپ |