پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:19 PM
6 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي پاييز 1388; 2(5):117-130. |
ارايه راهبردهايي براي هدايت تحصيلي و شغلي دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سيرجان |
نظري الناز,محمدي فاطمه,حاتمي حسين* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد سروستان |
اين پژوهش با توجه به نظريه شغلي – شخصيتي جان هالند و استفاده از پرسشنامه سياهه شغلي وي، در ميان 850 نفر از دانش آموزان پايه اول مقطع متوسطه شهر سيرجان با هدف بررسي ويژگي هاي شخصيتي و شغلي و رابطه ميان شخصيت افراد با مشاغل موجود کشور، با در نظر گرفتن عامل هاي موثر در انتخاب رشته تحصيلي و شغلي آنان انجام گرديد، روش پژوهش توصيفي، از نوع پيمايشي و کاربردي است و داده هاي اوليه از راه پرسشنامه و مصاحبه بدست آمد، با بررسي پرسشنامه ها و نظرات افراد، تغييراتي در پرسشنامه-ي جان هالند اعمال شد که منجر به ايجاد پرسشنامه اي هوشمندانه تر گرديد. جان هالند، پاسخ هاي کاربر را فقط با بله و خير مي سنجيد که در بسياري از موردها افراد نمي توانستند نظر خود را نسبت به يک شغل، فقط به صورت بله و خير مطرح کنند. با تغيير جواب ها به صورت کاملا، تا حدي، کمي و اصلا پاسخ به پرسشنامه راحت تر شد. نتايج بدست آمده از اين پژوهش به پياده سازي نرم افزاري منجر شد و مشخص كرد كه هر يک از کاربراني که پرسشنامه را پر مي کنند، داراي چه درصدي از 6 تيپ شخصيتي طبقه بندي هالند هستند. |
كليد واژه: شخصيت، شغل، دانش آموز، هدايت تحصيلي، هدايت شغلي |
نسخه قابل چاپ |