پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:19 PM
4 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي پاييز 1388; 2(5):77-100. |
ارزيابي و سنجش اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت دفتر مطالعات نيروي انساني در ارتقاي عملکرد مديران، هيات علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك دانشگاه آزاد اسلامي |
حاتمي حسين* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد سروستان |
هدف از اين پژوهش، ارزيابي و سنجش اثربخشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت در زمينه افزايش دانش، مهارت و نگرش مديران، هيئت علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك بود. جامعه آماري شامل مديران، اعضاي هيات علمي تمام وقت و کارکنان رسمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه يك شامل 4843 نفر مي باشد. روش پژوهش از نوع توصيفي - پيمايشي است. ابزار اصلي گرد آوري داده ها، منابع کتابخانه اي و پرسشنامه مي باشد. روش نمونه گيري از نوع خوشه اي چند مرحله اي است که تعداد 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده هاي بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي با کمک نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بدست آمده از تحليل هاي انجام شده، نشان داد که آموزش هاي ضمن خدمت هر سه گروه در مقوله دانش با ميانگين 22.95 و امتياز 44 و در مقوله مهارت با ميانگين 46.8375 و امتياز 87 در مقوله نگرش ها و رفتار شغلي با ميانگين 67.94 و امتياز 150 داراي اثربحشي همسان بوده است. تحليل واريانس يك طرفه نشان داد که بين ميانگين نمره هاي هر سه گروه در دستيابي به مقوله اثربخشي تفاوتي معني دار وجود ندارد. عامل هاي دانش، مهارت و نگرش در مقوله اثربخشي تاثير يكسان دارندف اما با توجه به تفاوت بين ميانگين گروهها، آزمون دانکن نشان مي دهد كه در مقوله مهارت و رفتار، بين ميانگين سطوح کاركنان و مديران تفاوت وجود دارد، ولي در مقوله دانش بين ميانگين سطوح گوناگون تفاوتي مشاهده نشد. در مقوله دانش، مهارت و رفتار تفاوتي معني دار بين رشته هاي تحصيلي وجود ندارد، ولي در مقوله مهارت بين ميانگين رشته هاي كشاورزي و پزشكي تفاوت وجود دارد. از نظر سابقه خدمت اختلافي معني دار وجود ندارد. در مقوله مهارت بين زنان و مردان تفاوتي معني دار وجود دارد، ولي در مقوله دانش و رفتار تفاوتي معني دار بين زنان و مردان وجود ندارد. |
كليد واژه: ارزشيابي، اثربخشي، مهارت، دانش، رفتار، آموزش ضمن خدمت |
نسخه قابل چاپ |