پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:17 PM
5 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1389; 1(4):81-106. |
بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني در مديران و معلمان مدارس ابتدايي، راهنمايي و متوسطه شهرستان خوانسار |
شريفي سمانه*,سليمي قربان علي,احمدي سيداحمد |
* دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان |
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيتي مديران و معلمان مدارس شهرستان خوانسار با تعهد سازماني آنان بود. فرضيات تحقيق با در نظر گرفتن پنج ويژگي شخصيتي (روان رنجورخويي، برون گرايي، هم سازي، تجربه پذيري و وظيفه شناسي) و سه بعد تعهد سازماني (عاطفي، مستمر و هنجاري) مورد بررسي قرار گرفتند. در اين پژوهش از روش توصيفي و از نوع همبستگي استفاده شد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه مديران و معلمان مدارس شهر خوانسار بالغ بر 266 نفر در سال تحصيلي 89 - 88 بود که با استفاده از شيوه سرشماري، کليه مديران (30 نفر) و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب با حجم (140 نفر) از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گرديدند. براي جمع آوري داده هاي پژوهش از پرسشنامه پنج عاملي شخصيت مک کرا و کاستا با ضريب اعتبار 0.79 و پرسشنامه تعهد سازماني آلن و مير با ضريب اعتبار 0.75 استفاده گرديد. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش، از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد. يافته هاي تحقيق آشکار ساختند که بين ابعاد پنج گانه شخصيت مديران و معلمان با تعهد سازماني آنان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. هم چنين نتايج تحليل رگرسيون به روش مرحله اي نشان داد که از ميان ابعاد پنج گانه شخصيت، ابعاد (روان رنجورخويي، برون گرايي، هم سازي و وظيفه شناسي) از توان پيش بيني بعد عاطفي تعهد سازماني، ابعاد (روان رنجورخويي و وظيفه شناسي) از توان پيش بيني بعد مستمر تعهد سازماني و بعد (وظيفه شناسي) از توان پيش بيني بعد هنجاري تعهد سازماني برخوردار مي باشند. |
كليد واژه: ويژگي هاي شخصيتي، تعهد سازماني |
نسخه قابل چاپ |