پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 8 اردیبهشت 1391 8:54 PM
2 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):19-40. |
طراحي و تدوين الگوي تغييرات در بنادر تجاري كشور، قبل از الحاق جمهوري اسلامي ايران به سازمان تجارت جهاني |
شجاعي منوچهر,عزيزآبادي ابراهيم* |
* دانشگاه تهران |
بخش خدمات و تجارت مربوط به آن در اقتصاد حمل و نقل دريايي كشور به دليل تاثيري كه مي تواند در فرآيند توليد، افزايش اشتغال و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد داشته باشد، از اهميت ويژه اي برخوردار است. از سوي ديگر، به لحاظ دسترسي كشور به آب هاي آزاد بين المللي، بستر ويژه اي براي كشور فراهم است. ماهيتي به شرح فوق، امكاني را براي حضور در تجارت جهاني، براي كشور جمهوري اسلامي ايران تدارك مي آورد و در شرايط عدم عضويت، الزاماتي را نيز، به دنبال دارد. اين امر، زمينه ساز انتخاب راهبردها و روش هايي است كه به پشتوانه آن، شيوه پيوستن، تدوين و پيش زمينه هاي آماده سازي، فراهم گردند. سازمان تجارت جهاني، بهره مند از اصول و ديدگاه هاي ويژه اي است. به اين ترتيب كشورهايي كه ايده و لزوم پيوستن به آن را دارند، مي بايستي تا در مرتبه نخست، اصول سازمان تجارت جهاني را پذيرفته و در گام دوم، در تدوين پيمان ها و توسعه زواياي سيستم تجارت چندجانبه، مشاركت پويا داشته باشند. بر اين اساس، ضرورت دارد تا بنادر، پيرامون اصول اساسي داور بر تجارت جهاني، توانا شوند تا كارآموزدگي هاي جديد، براي به حقيقت پيوستن آرمان هاي همگرا با الگوي هاي فعاليت تجارت جهاني را بياموزند و خود را با شرايط تجارت جهاني هماهنگ سازند. اين پژوهش بر اساس توصيف تشريح ويژگي هاي انطباق با اصول داور بر سيستم تجارت جهاني است. كه از طريق انجام گفتگوهاي تخصصي، كه كادر خبره در حمل و نقل دريايي، جامعه آماري آن را تشكيل داده اند، و هم چنين انجام بررسي هاي تطبيقي در چند كشور نمونه، كه به سازمان تجارت جهاني پيوسته اند، مبادرت به پردازش روش و ترسيم شيوه پيوستن نموده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |