پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 8 اردیبهشت 1391 7:39 PM
2 : دانش مديريت تابستان 1387; 21(81):19-36. |
روش تحقيق آميخته: رويكردي برتر براي مطالعات مديريت |
بازرگان هرندي عباس* |
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، ايران |
کند و کاو براي شناسايي و حل مسايل مديريت و انجام پژوهش جهت شناخت پديده هاي سيستم هاي توليد کالا و خدمات بر پايه ديدگاه هاي فلسفي معرفت ? شناختي و انتخاب روش تحقيق انجام مي شود. براي اين منظور پژوهشگران، به طور ضمني يا آشکار، يک ديدگاه فلسفي را مفروض داشته و مبتني بر آن، نحوه گردآوري داده ها، تنظيم، تلخيص و چگونگي تحليل شواهد را تعيين مي کنند. از اين رو، انتخاب روش تحقيق براي پي بردن به ناشناخته ها، بر پايه ديدگاه هاي فلسفي به عمل مي آيد. روش هاي تحقيق کمي مبتني بر ديدگاه اصالت تحصلي است و روش هاي تحقيق کيفي بر سه ديدگاه ديگر استوار است. از آنجا که روش هاي تحقيق کمي و کيفي به تنهايي نمي توانند پيچيدگي هاي مسايل و عناصر تشکيل دهنده نظام هاي توليد کالا و خدمات را بدون اريبي مورد مطالعه قرار دهند، ترکيب اين روش ها مورد استفاده قرار گرفته و از آن تحت عنوان روش تحقيق آميخته ياد شده است. در دهه گذشته استفاده از روش هاي تحقيق آميخته گسترش يافته است. بر اين اساس، در اين مقاله، به سوال هاي زير پاسخ داده شده است: (الف) تحقيق آميخته چيست، ويژگي هاي آن کدامند و کاربرد آن چه مي باشد؟ (ب) مراحل انجام يک طرح تحقيق با روش هاي تحقيق آميخته کدامند؟ |
كليد واژه: پاراديم هاي تحقيق، روش تحقيق کمي، روش تحقيق کيفي، روش تحقيق آميخته، مطالعات مديريت |
نسخه قابل چاپ |