پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 12:41 PM
2 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):39-64. |
بررسي عوامل موثر در تدوين استراتژي شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه |
حسيني ميرزاحسن*,شخصيان فاطمه |
* گروه MBA، دانشگاه پيام نور، مركز تهران |
شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه طي سه دهه گذشته تحول و انقلابي بزرگ در صنعت حمل و نقل هوايي محسوب مي شوند. در اين پژوهش تلاش شده عوامل موثر بر تدوين استراتژي (مرحله اول از فرآيند مديريت استراتژيک) براي شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه بر اساس پيشينه تحقيق و نيز تجربه 30 ساله فعاليت اين خطوط در جهان، جمع آوري شود و با ديدگاه سنجي از مديران شرکت کيش اير (تنها شرکت هوايي کم هزينه ايران) مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. بر اين اساس پنج عامل «ضروريات استراتژي»، «تحليل موقعيت»، «تحليل بازار»، «مدل تجارت» و «عوامل کليدي موفقيت» به عنوان عوامل لازم و بسترساز براي تدوين استراتژي مناسب شناخته شده است و اين نکته مطرح مي شود که تمام اين عوامل به هم مرتبط و در تعامل با يک ديگر مي باشند؛ با توجه به آن که «تحليل موقعيت» نسبت به بقيه عوامل در اولويت اهميت قراردارد. |
كليد واژه: مديريت استراتژيک، شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه، صنعت حمل و نقل هوايي |
نسخه قابل چاپ |