پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 6:05 PM
5 : علوم حركتي و ورزش پاييز و زمستان 1387; 6(12):55-65. |
توصيف و مقايسه تبحر حركتي دانش آموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله شهرستان اروميه |
وصالي ناصح مجيد,محمدزاده حسن,كاشف ميرمحمد |
هدف تحقيق حاضر توصيف و مقايسه تبحر حركتي دانش آموزان دختر و پسر10 و 11 ساله شهرستان اروميه بود. به همين منظور تعداد 360 دانش آموز (180 پسر و 180 دختر) از پايه هاي چهارم و پنجم مدارس دولتي مقطع ابتدايي شهرستان اروميه به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گيري تحقيق حاضر مجموعه آزمون تبحر حركتي بروينينكس - ازرتسكي(BOTMP) بود. دو گروه آزمونگر آموزش ديده اجراي آزمون ها و ثبت اطلاعات را برعهده داشتند. نمرات خام حاصل از اجراي آزمونها ثبت و پس از تبديل به نمرات استانداردT ، به تفکيک جنسيت و سن طبقه بندي و مقايسه شدند. از روشهاي آمار توصيفي و آزمونهاي آمار استنباطي t مستقل و تحليل واريانس دوطرفه براي مقايسه گروه ها به تفكيك جنسيت و سن استفاده گرديد. سطح معناداري براي تمام آزمون ها a=0.05 در نظر گرفته شد. نتايج نشان داد پسران در مهارت هاي حركتي درشت و دختران در مهارت هاي حركتي ظريف به صورت معناداري بهتر از گروه مقابل بودند. در تبحر حركتي هم برتري از آن دختران بود. دانش آموزان 11 ساله در مهارت هاي حركتي درشت و تبحر حركتي به صورت معناداري نسبت به دانش آموزان 10 ساله بهتر عمل كردند اما در مهارت هاي حركتي ظريف تفاوت معناداري بين دانش آموزان 10 و 11 مشاهده نشد. |
كليد واژه: مهارت هاي حركتي درشت، مهارت هاي حركتي ظريف، تبحر حركتي، مقطع ابتدايي |
نسخه قابل چاپ |