پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:25 PM
2 : المپيک بهار 1386; 15(1 (پياپي 37)):15-26. |
|
ساماندهي به ارزشيابي درس تربيت بدني عمومي 2 (رشته ورزشي فوتبال) |
|
كارگرفرد مهدي* |
|
* دانشکده تربيت بدني دانشگاه اصفهان |
|
درس تربيت بدني در نظام آموزش عالي درسي اجباري محسوب مي شود. در سر فصل آن آمادگي سلامت محور و مهارت محور ذکر شده است. در حال حاضر دانشجويان از شيوه نمره دهي استادان به دليل دو قطبي بودن توزيع نمره ها رضايت ندارند. تحليلهاي آماري نمره ها اين نکته را تاييد مي کند. هدف اصلي اين تحقيق عبارت است از ساماندهي ارزشيابي درس تربيت بدني عمومي 2 (رشته ورزشي فوتبال) در دانشگاه اصفهان.
اين تحقيق توصيفي - پيمايشي است. به لحاظ مدت زمان، پژوهش از نوع مقطعي و به لحاظ استفاده از نتايج به دست آمده کاربردي است. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه اصفهان تشکيل مي دهد که واحد عمومي تربيت بدني 2 در رشته ورزشي فوتبال را طي سال هاي تحصيلي 84- 1381 اخذ کرده بودند. تعداد 1280 نفر از دانشجويان با ميانگين سني 1.75 ± 21.11 سال، قد 6± 175 سانتي متر، وزن 8.66± 67.30 کيلوگرم و شاخص توده بدني 2.93± 21.97 کيلوگرم بر مجذور قد، طي 6 نيم سال متوالي نمونه آماري انتخاب شدند. ويژگيهاي دموگرافيک تمامي شرکت کنندگان - شامل سن، قد، وزن، شاخص توده بدني - همچنين، مجموعه آزمون فوتبال - شامل دريبل، پاس کاري با ديوار، و حفظ توپ در هوا - طي 6 نيم سال متوالي اندازه گيري شد. در ارزشيابي درس تربيت بدني 2 (فوتبال) نورم جديدي طرح شد.
نتايج حاصله از تجزيه و تحليل داده ه نشان داد وضعيت توزيع نمره هاي دانشجويان قبل از کاربرد طرح و شيوه نمره دهي جديد نرمال نبود (P=0.004)، در حالي که اين مساله در مورد نمره هاي دانشجويان بعد از کاربرد شيوه نمره دهي جديد به نرمال نزديک تر بود (P=0.150). همچنين، تحليل داده ها تفاوت معناداري بين نورمهاي حاصل از نيم سالهاي تحصيلي مختلف نشان نداد. نتيجه گرفتيم نورمها از اعتبار لازم برخوردارند.
به طور کلي، نتايج اين تحقيق نشان داد استانداردهاي جديد شيوه ارزشيابي را بهبود مي بخشند و نمره ها را عيني مي کنند. همچنين، به نظر مي رسد برخي استادان در به کار بردن شيوه جديد ارزشيابي درس تربيت بدني مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|