پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 5:02 PM
: المپيک تابستان 1387; 16(2 (پياپي 42)):63-74. |
ارتباط متغيرهاي شناختي- انگيزشي با عملکرد ورزشي دانش آموزان |
رستگار احمد*,حجازي الهه,جمشيدي اكبر |
* دانشگاه تهران |
هدف از اين پژوهش عبارت است از تعيين ارتباط متغيرهاي شناختي- انگيزشي با عملکرد ورزش دانش آموزان با توجه به رويکرد اجتماعي- شناختي دوئک. براي اين منظور 500 دانش آموز پايه سوم رشته رياضي (250 دختر و 250 پسر) دبيرستان هاي شهر شيراز که از نظر جسماني سالم بودند، به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به پرسش نامه اي متشکل از خرده مقياس هاي باورهاي هوشي، اهداف پيشرفت، تلاش و ارزش تکليف پاسخ دادند. عملکرد ورزشي دانش آموزان نيز از طريق نمره درس ورزش آنان در پايان سال سنجيده شد. نتايج تحليل مسير به طور کلي نشان داد باورهاي ذاتي در مورد هوش، عملکرد ورزشي را کاهش اما باورهاي افزايشي در مورد هوش، عملکرد ورزشي را افزايش مي دهد. همچنين، نتايج نشان داد از ميان متغيرهاي پژوهش، تلاش بيشترين اثر مستقيم را بر عملکرد ورزشي دارد. |
كليد واژه: اهداف پيشرفت، ارزش تکليف، باورهاي هوشي، تلاش، عملکرد ورزشي |
نسخه قابل چاپ |