پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 9:54 AM
2 : نقد ادبي بهار 1390; 4(13):23-47. |
نگرش دانشجويان به خواندن رمان جدي |
جوادي يگانه محمدرضا*,كاظمي مريم |
* دانشگاه تهران |
اين پژوهش با هدف سنجش نگرش جوانان به خواندن رمان جدي در سال تحصيلي 87-88، به روش پيمايشي و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام شده است. نمونه تحقيق شامل 393 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران است که با روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم انتخاب شده اند. سنجش نگرش به خواندن رمان با استفاده از نظريه فيش باين و آيزن و بر اساس مطالعه استاکمنز (1999) و اسکاتن و گلاپر (2002; 2004) انجام شده است. بر اساس نتايج تحقيق، تمايلات رفتاري (نيت خواندن) اکثر پاسخ گويان به خواندن رمان جدي مطلوب بوده است؛ اما کمتر از نيمي از پاسخ گويان گه گاه و يا اغلب به خواندن رمان جدي مي پردازند. عوامل موثر مهم در نيت خواندن عبارت اند از: نگرش افراد به خواندن رمان جدي، نظر ديگران مهم در رفتار خواندن، درک بيشتر فرد از عوامل بازدارنده يا تسهيل کننده خواندن، تجربه بيشتر فرد از خواندن در گذشته. ساير نتايج تبييني نيز عبارت اند از: همبستگي متوسطي ميان ابعاد شناختي و عاطفي نگرش، هنجار ذهني و نيت خواندن وجود دارد؛ رابطه متغير رفتار قبلي و نيت خواندن ضعيف است و متغير کنترل رفتاري ادراک شده با هيچ کدام از متغيرهاي ديگر رابطه ندارد؛ بين نيت خواندن و رفتار خواندن رمان جدي همبستگي متوسطي هست؛ متغيرهاي هنجار ذهني، رفتار قبلي و نيت خواندن توانستند رفتار خواندن رمان جدي را پيش بيني کنند. |
كليد واژه: رمان جدي، دانشجويان، خوانش رمان، تغيير نگرش، نيت خواندن، تجربه خواندن رمان |
نسخه قابل چاپ |