0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:57 AM

 : اخلاق در علوم و فناوري زمستان 1385; 1(1):1-11.
 
نکته هايي در اخلاق مهندسي
 
بهادري نژاد مهدي*
 
* دانشگاه صنعتي شريف
 
 

مهندس فردي است که از دانش مربوط به تخصص خود کاملا برخوردار است، اين دانش را به روز نگه مي دارد، با ابتکار و خلاقيت مي تواند مسايل مربوط به سلامت و بهداشت، درمان، آموزش، کشاورزي، مسکن، حمل و نقل، صنعت و غيره آن ها، را حل کند و در نهايت آسايش و رفاه بيشتري را براي مردم فراهم آورد. مهندسان همچنين مي توانند جنگ افزارهاي فراواني را خلق کنند تا استفاده کنندگان از آنها بتوانند در زمان کوتاهتري انسانهاي بيشتري را از بين ببرند و يا بيمار سازند. همراه با هر دو نوع فعاليت ياد شده، فعاليتهاي مهندسي همراه با تخريب و آلوده سازي محيط زيست و اتلاف منابع طبيعي بوده است.
در حالي که مهندسان مي توانند همچنان از قدرت خلاقيت و ابتکار خود بهره ببرند، مسايل مختلف را حل کنند و رفاه و آسايش بيشتري را براي خود و مردم فراهم سازند، ولي برخورداري از اخلاق مهندسي است که باعث مي شود مهندسان، خود، ناظر فعاليتهاي خويش و در نهايت حافظ منافع جامعه انساني و سلامت محيط زيست باشند. برخورداري از ارزشهاي انساني و اخلاق مهندسي مي تواند براي مهندسان و جامعه آرامش خاطر، رضايت باطن و در نهايت شادي ناشي از سعادت واقعي بيافريند که بهترين حالت زندگي انسان در روي زمين و هدف نهايي خلقت اوست.
مهندس برخوردار از اخلاق مهندسي، رسالت خود را در «ارايه موثرترين خدمت بي ريا به کساني که بيشترين نياز را دارند» مي داند و در جهت تحقق اين رسالت گام بر مي دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها