0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:33 AM

 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):74-83.
 
تاثير ويژگيهاي اخلاقي فردي حسابرسان بر استفاده از راهنماي تصميم در کشف تقلب مديريت
 
بولو قاسم,صادقي پيمان*
 
* گروه حسابداري و مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشکين شهر
 
 

زمينه: اين پژوهش تاثير ويژگيهاي اخلاقي فردي حسابرسان را بر تصميم آنان جهت استفاده از راهنماي تصميم براي ارزيابي خطر تقلب مديريت بررسي کرده است. علاوه بر اين، پژوهش حاضر جهت يافتن موانع به کارگيري راهنماي تصميم و رتبه بندي عوامل موثر بر استفاده از آن صورت گرفت.
روش کار: در راستاي دستيابي به هدف پژوهش از بين سرپرستان و سرپرستان ارشد شاغل در سازمان حسابرسي تعداد 76 نفر به شيوه تصادفي طبقه بندي شده براي پاسخگويي به پرسشنامه پژوهش انتخاب شدند. تحقيق حاضر تاثير پنج متغير مستقل در استفاده يا عدم استفاده حسابرسان از راهنماي تصميم گيري را بررسي کرده است. دادههاي حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمون
t بررسي شدند.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از آن بود که مهمترين ويژگيهاي اخلاقي فردي موثر در استفاده از راهنماي تصميم توسط حسابرسان براي اولويت يکم تا پنجم بدين شرح هستند: 1) عدم عضويت در جامعه حسابداران رسمي 2) سابقه حرفه اي بيش از 20 سال 3) مدرک تحصيلي کارشناسي 4) رده سازماني سرپرست ارشد 5) رشته تحصيلي مديريت.
نتيجه گيري: شواهد حاصل از اين پژوهش گوياي آن است که موانع به کارگيري راهنماي تصميم از نظر حسابرسان در رده سازماني سرپرست و سرپرست ارشد عدم وجود ويژگيهاي اخلاقي فوق مي باشد. همچنين رابطه متغيرهاي مستقل با متغيرهاي وابسته به صورت مستقيم مي باشد که بيشترين تاثيرگذاري به وسيله متغير عدم عضويت در جامعه حسابداران رسمي است.

 
كليد واژه: ويژگي اخلاقي فردي، تقلب مديريت، راهنماي تصميم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها