0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:33 AM

 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):62-73.
 
ارزشهاي اخلاقي در قضاوت حرفه اي حسابرس
 
حساس يگانه يحيي*,مقصودي اميد
 
* دانشکده حسابداري و مديريت، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران
 
 

زمينه: کسب و کار امروز نيازمند تعاملات اجتماعي و رعايت ملاحظات اخلاقي است. الزام تحصيل سود، فعاليتهاي غيراخلاقي و ناديده انگاري کردارهاي مورد پذيرش جامعه را توجيه نمي نمايد. فرايند تصميم گيري به صورت ساختاري و از طريق بررسي انطباقي با مجموعه ضوابط اخلاقي تدوين شده از جانب نهادهاي حرفه اي و يا ارزشهاي اخلاقي حاکم بر جامعه قابل تبيين است. اين پژوهش تاثير آيين رفتار حرفه اي را بر چگونگي قضاوتهاي حسابرسي در دو گام انگيزشي و عملگرايانه مطالعه مي نمايد.
روش کار: در اين تحقيق روش پيمايشي با طرح تجربي مستقل شامل چهار موقعيت آزمايشي به کار رفته است. داده ها با استفاده از پرسشنامه و در قالب طرح پس آزمون با گروه نظارت به روش ميداني جمع آوري شده است.
يافته ها: نتايج تحليلهاي آماري مبين آن است که تاثير آيين رفتار حرفه اي بر انگيزش و عملکرد حسابرسان معنادار است. همچنين جنسيت نيز بر قضاوت حسابرسي موثر بوده و زنان، قضاوتهاي اخلاقي تري اعمال نموده اند.
نتيجه گيري: با توجه به تاثير مثبت آيين رفتار حرفه اي بر قضاوت حسابرسي، اهميت يک واحد درسي با عنوان آيين رفتار حرفه اي در دوره کارشناسي قابل توجه است. دانشجويان مي بايست با موضوعات حرفه آشنا شده و از انتظارات جامعه از اخلاق حرفه اي آگاه گردند. موسسات حسابرسي نيز مي توانند از نتايج اين تحقيق براي جذب و آموزش کارکنان خود استفاده نمايند.

 
كليد واژه: آيين رفتار حرفه اي، جنسيت حسابرس، قضاوت حرفه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها