0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:33 AM

5 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):43-52.
 
نقش ميانجي وفاداري سازماني در رابطه بين اخلاق کاري با رفتارهاي انحرافي در محيط کار
 
گل پرور محسن*,نادي محمدعلي
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، اصفهان
 
 

زمينه: اين پژوهش با هدف بررسي نقش ميانجي وفاداري سازماني در رابطه بين اخلاقي کاري اسلامي با رفتارهاي انحرافي در محيط کار در يکي از شرکتهاي وابسته به وزارت نفت در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد.
روش کار: براي دستيابي به اهداف پژوهش 311 نفر از کارکنان شرکت مذکور به شيوه تصادفي ساده براي پاسخگويي به پرسشنامه هاي پژوهش انتخاب شدند. گروه نمونه پژوهش به پرسشنامه هاي 15 سوالي اخلاق کاري اسلامي (با دو زيرمقياس کار دقيق و انسان دوستانه با 8 سوال و استقلال و سودمندي اجتماعي با 7 سوال)، وفاداري سازماني با 7 سوال و رفتارهاي انحرافي در محيط کار با 12 سوال پاسخ دادند. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، الگو سازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون ميانجي مورد تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: يافته هاي حاصل از تحليل داده ها نشان دادند که اخلاق کاري اسلامي با وفاداري سازماني
(r=0.616) و رفتارهاي انحرافي در محيط کار (r=-0.213) داراي رابطه معنادار (P<0.01)، وفاداري سازماني نيز با رفتارهاي انحرافي داراي رابطه معکوس و معنادار (r=-0.318) بود. نتايج الگوسازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون ميانجي نشان داد که وفاداري سازماني نقش ميانجي را در رابطه اخلاق کاري اسلامي با رفتارهاي انحرافي در محيط کار ايفا مي کند.
نتيجه گيري: نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که اخلاق کاري اسلامي ابتدا باعث تقويت وفاداري سازماني مي شود و سپس وفاداري سازماني موجبات تضعيف رفتارهاي انحرافي در محيط کار را فراهم مي کند.

 
كليد واژه: اخلاق کاري اسلامي، وفاداري سازماني، رفتارهاي انحرافي در محيط کار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها