0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:32 AM

 8 : اخلاق در علوم و فناوري تابستان 1390; 6(2):66-75.
 
معيارهاي اخلاقي در پژوهشهاي علوم انساني
 
ايمان محمدتقي*,غفاري نسب اسفنديار
 
* گروه جامعه شناسي، دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه شيراز
 
 

زمينه: اين مقاله نقش و اهميت معيارهاي اخلاقي را در تحقيقات علمي بررسي مي کند. در دهه هاي اخير كه علم با اقتصاد پيوندهايي يافته، سبب نگراني دانشمندان شده است. زيرا اين پيوند ممکن است تحقيقات علمي را تابع منافع اقتصادي نمايد. در واکنش به اين نگراني، مجامع علمي و دانشگاهها از بررسي و آموزش مسائل اخلاقي حمايت مي کنند و در پي آن هستند که آموزشهاي اخلاقي را در برنامه درسي و تحقيقاتي، هرچه بيشتر ادغام کنند. اکثر محققان علا قه مند به كشف حقيقت براي تاثير دراصلاح و بهبود شرايط انسان و حفظ محيط طبيعي مي باشند. با اين حال، برخي از محققان ممکن است در پي کسب منافع اقتصادي و منزلت اجتماعي باشند. از اين رو، برخي از عوامل مي تواند در نتايج و کاربردهاي تحقيقاتي مداخله کرده و باعث عدم اعتبار آن شوند. تحقيقاتي که از کمکهاي مالي دولتي يا بخش خصوصي استفاده مي کنند، ممکن است با فشارهاي مالي و نهادي جهت توليد نتايج خاص روبرو شوند و همين امر ممکن است باعث ناديده گرفتن انسجام تحقيق از سوي محقق و بروز خطا و سوگيري شود و معيارهاي اخلاقي و انسجام تحقيق نقض گردد.
روش: در اين پژوهش از روش اسنادي به عنوان يکي از روشهاي مرسوم در تحقيقات علمي استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش متون و ديدگاه مرتبط، مورد بررسي قرار گرفت و داده ها و اطلاعاتي که در اين زمينه فراهم آمد، مورد تحليل قرار گرفت.
نتيجه گيري: انجام تحقيقات علمي مستلزم صرف هزينه هاي مالي است. همين امر گاه سبب مي شود که محققان با فشارهاي مالي و نهادي جهت توليد نتايج خاص روبرو شوند، که باعث بروز خطا و سوگيري و ناديده گرفتن معيارهاي اخلاقي در تحقيقات علمي مي شود. از اين رو، هر يك از رشته هاي علمي قواعد اخلاقي را براي جلوگيري از بروز چنين مشکلاتي ارائه کرده اند.

 
كليد واژه: اخلاق علمي، اصول اخلاقي در پژوهش، اخلاق هنجاري، اخلاق كاربردي، فرااخلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها