0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:31 AM

4 : اخلاق در علوم و فناوري تابستان 1390; 6(2):30-39.
 
نقش اخلاق کاري در ارتقاي رفتار شهروندي سازماني
 
طاهري دمنه محسن*,زنجيرچي سيدمحمود,نجاتيان قاسميه مجيد
 
* گروه آينده پژوهي، دانشکده علوم و فنون نوين، دانشگاه تهران
 
 

زمينه: هر چند مفهوم رفتار شهروندي سازماني به عنوان يکي از مباحث جديد در رفتار سازماني، با نگرش به بهبود کارآمدي کلي سازمان، رفتاري را در برمي گيرد که مي تواند اخلاقي و يا غيراخلاقي باشد، اما با نگاه به شاخصهاي مطرح در اين مفهوم، نمي توان تاثير مثبت اخلاق بر روي آن را ناديده گرفت. بدين لحاظ، هدف اين پژوهش بررسي ارتباط بين رفتار شهروندي سازماني و اخلاق کاري است.
روش: تحقيق حاضر از نوع کاربردي و با رويکرد پيمايشي بوده و ابزار مورد استفاده در آن براي جمع آوري اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه مي باشد. جامعه تحقيق، کليه کارکنان دانشگاه يزد در 1388 هستند که از بين آنها 102 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديدند.
يافته
ها: نتايج تحقيق منجر به تشخيص سه بعد مجزا در سازه رفتار شهروندي و 8 بعد در سازه اخلاق کاري گرديد. همچنين يافته هاي حاصل از به کارگيري الگوي رگرسيون نشان داد که عامل قانونگرايي اخلاق کاري به بهترين وجه مي تواند رفتار شهروندي كاركنان سازمان را توجيه نمايد.
نتيجه
گيري: يافته هاي اين تحقيق مي تواند به بهترين وجه در خصوص ارتقاي مشخصه هاي رفتار شهروندي با استفاده از تقويت اخلاق مورد استفاده قرار گيرد. بدين منظور لازم است فرايند ويژه اي براي لحاظ نمودن اخلاقگرايي در نظام استخدام مدنظر قرار گرفته و متقاضيان از حيث اخلاقمند بودن نيز در کنار ساير شرايط عمومي و اختصاصي بررسي شوند.

 
كليد واژه: اخلاق کاري، رفتار شهروندي سازماني، قانونگرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها