پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 2:23 PM
7 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):177-205. |
بازخواني برداشت ملاصدرا از زبان قرآن در اسما و صفات الاهي |
محمدي ناصر* |
* گروه فلسفه و کلام، دانشگاه پيام نور، تهران |
در اين مقاله، يکي از مباني مهم صدرالمتالهين در فهم قرآن را که در مواجهه با مشکلات زباني و الفاظ بشري موجود در قرآن درباره سخن از خدا و صفات او رخ مي نمايد، بررسي مي کنيم. راه حل صدرا در اين باب، حکمي بديع و قابل توجه است. شناخت اين زبان با شناخت عوالم نزولي و صعودي در هم تنيده و به آن وابسته است. اگرچه درک الفاظ تشبيهي در عالم محسوس - که نازل ترين عوالم است - با عوارض حسي و معتاد آمخيته است، حقيقت اين الفاظ - که امري مشکک هستند - در هر يک از عوالم مافوق داراي خلوص و صفاي بيشتري هستند تا مي رسد به عالم حق متعال که در نهايت شدت و عاري از هر گونه زوايد است. در فهم زبان قرآن درباره سخن از صفات حق تعالي بايد به اصل و روح معنا و عاري از هر گونه زوايد معتاد جسماني دست يافت. يکي از طرق فهم اين زبان که در باطن و نهاد خود با زبان اشتراک معنوي پيوند دارد، تطبيق آن با عالم انساني مي باشد که مثال و نمونه اي از عالم الاهي است. |
كليد واژه: ملاصدرا، زبان قرآن، صفات تشبيهي، انتسابات بشري، روح معنا، انسان |
![]() |
نسخه قابل چاپ |