پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:28 PM
6 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):149-165. |
تلفيق، راهبردي مناسب براي تدوين برنامه درسي چندفرهنگي |
عراقيه عليرضا*,فتحي واجارگاه كورش,فروغي ابري احمدعلي,فاضلي نعمت اله |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اسلامشهر |
براساس نتايج اين پژوهش، مشخص شد که برنامه درسي آموزش عالي کشور به سبب مغفول بودن سياست قومي و چند فرهنگي در ايران، الگو و راهکاري در زمينه برنامه درسي چند فرهنگي ندارد. از طرفي، به کار بستن نتايج پژوهش ها درباره الگوي پيشنهادي چند فرهنگي و سياست قومي مناسب ايران نيز در هاله اي از ابهام و عدم قطعيت، گزارش شده است. اين موضوعات، ضمن محروم کردن برنامه هاي درسي از صفاتي مثل چالاکي، تنوع و تکثر، موانعي را نيز در برابر بين المللي کردن برنامه درسي آموزش عالي ايران ايجاد کرده است. در روبه روشدن با اين مساله، متخصصان اين حوزه از دانش، با چالش هايي مواجه شده اند و سياست گذاران آموزش عالي نيز چاره اي جز ورود به اين بحث ندارند. براي رهايي از اين وضعيت، سکون و پاسخگويي به اين نياز معرفتي و اجتماعي و پرهيز از يک سونگري به مفهوم چند فرهنگي، رويکرد ميان رشته اي و تلفيق، به عنوان راهبرد مناسب، معرفي و اَشکال برنامه ريزي تلفيقي چند رشته اي متقاطع و برنامه ريزي چندرشته اي متکثر، براي طراحي رشته برنامه درسي چندفرهنگي پيشنهاد شده است. |
كليد واژه: آموزش عالي، اقوام، برنامه درسي، تلفيق، چند فرهنگي |
نسخه قابل چاپ |