0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM

 4 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):87-117.
 
ضرورت تاسيس رشته فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه اي ميان رشته اي در مقطع کارشناسي ارشد در زيرمجموعه علوم تربيتي
 
زندوانيان احمد*
 
* گروه علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه يزد
 
 

 

 

هدف از اين نوشتار معرفي حوزه معرفتي فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه اي ميان رشته اي است. درحال حاضر، گرايش هاي فلسفه تعليم و تربيت و آموزش بزرگسالان، در مقاطع تحصيلات تکميلي علوم تربيتي به عنوان دو گرايش مستقل مطالعه و تحقيق مي شوند. اين نوشتار مي کوشد ضرورت ايجاد پلي با عنوان «فلسفه آموزش بزرگسالان بين فلسفه تعليم و تربيت و آموزش » را آشکار سازد. در اين مقاله، تاريخچه صدساله بزرگسالان مطالعات فلسفي در حوزه آموزش بزرگسالان و تلاش هاي افرادي مانند گرونت ويگ، بوبر و ليندمن بررسي شده است.
گرچه مباحث عمده در فلسفه آموزش بزرگسالان را مي توان به سه بخش تقسيم کرد، اما در اين مقاله، بيشتر به بخش اول اشاره شده است. اين سه بخش عبارتند از
:
1. طبقه بندي هاي ارايه شده براي ديدگاه هاي فلسفي مطرح در آموزش بزر گسالان از قبيل طبقه بندي الياس و مريام، طبقه بندي هيمسترا؛
2. بررسي ريشه هاي فلسفي رويکردهاي سوادآموزي از قبيل سوادآموزي تابعي، سوادآموزي توده اي، سوادآموزي آگاهي بخش و سواد اطلاعاتي؛
3. مطالعه آراي متفکران مهم در حوزه فلسفه آموزش بزرگسالان.
در پايان، نگارنده هفت دهه سوادآموزي در ايران را بررسي کرده و کوشيده است که نشان دهد ريشه بسياري از ناکامي هاي سوادآموزي در ايران، به سبب نداشتن پشتوانه فلسفي نظري است. لذا با تاسيس اين رشته جديد، مي توان با بهره گيري از منابع فلسفي و تربيتي، به فهم و حل (کاهش) مسايل و مشکلات آموزش بزرگسالان و سوادآموزي در ايران کمک کرد
.
 
كليد واژه: آموزش بزرگسالان، فلسفه آموزش بزرگسالان، فلسفه تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها