پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:27 PM
4 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني بهار 1389; 2(2 (پياپي 6)):67-87. |
آموزش ميان رشته اي: نوآوري علوم شناختي در آموزش فلسفه ذهن |
تلخابي محمود* |
* دانشگاه تهران / گروه آموزش و پرورش، پژوهشكده علوم شناختي |
اين مقاله در نظر دارد پيامد علوم شناختي را به منزله مطالعه اي بين رشته اي در آموزش فلسفه ذهن بررسي کند. علوم شناختي با پرداختن به بررسي يکپارچه ذهن در روش شناسي پژوهشي خود، اين امکان را به وجود آورده که شيوه ها و فنون جديدي در زمينه روش هاي آموزش فلسفه ذهن به کار گرفته شود. براي روشن ساختن نوآوري پداگوژيک حاصل از علوم شناختي در فلسفه ذهن، ابتدا مفروضه هاي معرفت شناختي علوم شناختي بررسي شده است. اين بررسي نشان مي دهد آموزش فلسفه ذهن مستلزم توجه هم زمان به دانستني ها و مهارت هاست. مساله ديگر، تنوع شايستگي ها و تفاوت هاي دانشجويان اين رشته است که با اتخاذ رويکرد بين رشته اي مي توان با تشکيل گروه هاي مطالعاتي نامتجانس، از آن به عنوان يک فرصت بهره برد. بدين ترتيب با بهره گيري از منابع آموزشي متعدد در بررسي يکپارچه ذهن مي توان الگوي غيرخطي حل مساله را به کار گرفت و علاوه بر روش تبيين که در سنت فلسفي جاري بوده از شيوه هاي شبيه سازي کامپيوتري و مطالعات تجربي (مانند علوم اعصاب) براي مطالعه يکپارچه ذهن، فرصت هاي يادگيري دانشجويان را غنا بخشيد. |
كليد واژه: علوم شناختي، آموزش ميان رشته اي، فلسفه ذهن و بررسي يکپارچه ذهن |
نسخه قابل چاپ |